Dumoulin richt zich op de Ronde van Italië in 2019
Tom Dumoulin gaat zich in 2019 richten op de Ronde van Italië, de zogeheten Giro d’Italia. Dat maakte de wielrennen bekend via een filmpje op Twitter.
We've got some news to share with you from training camp! #KeepChallenging #CreatingMemories @giroditalia #Giro pic.twitter.com/ecLfJ51Tqp
— Team dsm-firmenich PostNL (@dsmfirmpostnl) December 16, 2018
Niet kansloos
Dumoulin laat weten dat het routeschema van de Giro hem meer op het lijf is geschreven dan die van de Tour de France. Dat constateerde Metro ook al in oktober. Er is namelijk maar één tijdrit in de Tour en hoewel de renner daar zeker niet van afhankelijk is, is het toch een kans minder om tijd te pakken op zijn concurrenten.
Na de Tour vorig jaar was de Limburger nog vrijwel zeker dat hij komend jaar voor de eindzege in Frankrijk wilde gaan. Ook zei hij dat hij, in tegenstelling tot dit jaar, geen twee grote rondes zou gaan rijden.
Deelname aan de Tour wordt overigens niet uitgesloten. De Limburger zegt namelijk een deelname, na de Giro, zeker niet uit te sluiten. Maar, „daarover beslissen we later". In Frankrijk is Dumoulin zeker niet kansloos voor de eindwinst, daarvoor is hij als renner en klimmer inmiddels sterk genoeg.
Kans is groot
Vorig jaar eindigde de renner in beide rondes als tweede, in 2017 won hij de Giro. „We hebben er lang over gesproken: het hoofddoel is de Giro”, zegt Dumoulin. „We hebben lang gedacht aan de Tour, maar de Giro heeft zo’n mooi parcours komend jaar. Ik houd van het land, ik houd van de koers. Het is zeer goed mogelijk dat ik ook de Tour rijd, net als afgelopen jaar, maar dat is nog niet beslist. Dat zien we na de Giro. Maar de kans is groot.”
De Giro begint op 11 mei met een individuele tijdrit over ruim acht kilometer in Bologna. De laatste twee kilometer lopen fors omhoog. De presentatie van het routeschema, eind oktober, bracht Dumoulin en zijn begeleiders aan het twijfelen. Na de openingstijdrit volgen er namelijk nog een individuele race tegen de klok over 34 kilometer waarin flink geklommen moet worden, terwijl er op de slotdag in Verona nogmaals een tijdrit is, nu over 15 kilometer. Daartegenover heeft de Tour van 2019, met slechts één individuele tijdrit over 27 kilometer, een voor Dumoulin stuk minder aantrekkelijk ontwerp.