Johan van Boven
Johan van Boven Sport 14 nov 2018
Leestijd: 5 minuten

‘Eén grote Oranjegekte tijdens WK Vrouwen’

De supporters van Oranje zongen het zowel vorig week vrijdag in de Galgenwaard als dinsdag tijdens de return van de play-offfinale in Zwitserland: „Weeee gaaaaaan naaaaar Frankrijk toe, we gaan naar Frankrijk toe!” De grote vraag is hoeveel fans daadwerkelijk zullen afreizen om de verrichtingen van de Leeuwinnen tijdens het WK te volgen.

„In de stadions zal er een oranje zee te zien zijn, net zoals tijdens toernooien van het mannenelftal”, zegt Vera Pauw, ex-bondscoach van Oranje. Ze stond aan de wieg van het huidige succes van het vrouwenvoetbal in Nederland. Haar ploeg haalde in 2009 de halve finale van het EK, waardoor er voor het eerst een enorme hype losbarstte rond het Nederlands vrouwenelftal.

Grootste legioen

Dankzij de alsmaar groeiende populariteit van de sport groeiden voetbalsters steeds meer op in een professionele omgeving. Met als resultaat dat Nederland zich nu Europees kampioen mag noemen en de verwachtingen voor het wereldkampioenschap in Frankrijk hoog zijn. „Waarom zou de sfeer daar anders zijn dan bij de mannen? Nederlandse supporters gaan altijd overal naartoe, dat zal tijdens het toernooi in Frankrijk niet anders zijn. Ze zullen na het thuisland het grootste legioen vormen, daar ben ik van overtuigd. Vooral als Oranje wedstrijden in het zuiden van Frankrijk speelt. Daar gaan zo ongelooflijk veel Nederlanders op vakantie en die willen er allemaal bij zijn als de Leeuwinnen spelen. Het wordt één grote Oranjegekte.”

De KNVB verwacht een recordaantal fans die een wedstrijd van Oranje over de grens zullen bezoeken. „Zo heeft organisator van de Oranjebus, die ook naar alle eindtoernooien van de mannen gaat, al aangegeven naar Frankrijk te zullen gaan”, aldus een woordvoerder van de voetbalbond.

In eigen land zullen volgens Pauw de kroegen en pleinen volstromen als het Nederlands elftal in actie komt. Hélène Hendriks denkt daar anders over. Voor Fox Sports volgt ze het vrouwenvoetbal zo’n vijf jaar en namens Veronica volgt ze de verrichtingen van de nationale ploeg. „De Grote Markt in Breda zal tijdens het WK niet volstaan met supporters”, zegt de Brabantse. „Onder de fans van de Oranjevrouwen zijn heel veel kinderen en die staan niet met een biertje in hun hand naar een groot scherm te kijken.”

Barbecue

Sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake sluit zich daarbij aan. „Er zal een oranje golf over Nederland rollen, maar op een andere manier dan bij de mannen. De fans kijken waarschijnlijk met vriendjes en vriendinnetje op tv naar de wedstrijden. Barbecue aan en cola erbij. Maar ik denk niet dat ze de hele straat zullen versieren met oranje vlaggen. De profielschets van de supporters van het vrouwenelftal is gewoon anders dan die van de fans van het mannenelftal. Minder bier en polonaise. Daarom kunnen we de Oranjehype rond het WK in Frankrijk niet vergelijken met de Oranjegekte zoals we die bijvoorbeeld tijdens het WK van 2014 zagen.”

Pauw snapt die denkwijze niet. Ze zegt dat mensen die dat beweren nog altijd met een onderbuikgevoel naar vrouwenvoetbal kijken. „Vroeger werd altijd geroepen dat de Oranjevrouwen geen grote stadions vol zouden kunnen krijgen. En moet je nu eens zien. Die wedstrijden zijn binnen de kortste keren uitverkocht. Mensen moeten weten dat het er is, dan komen ze. Dat geldt ook voor pleinen met een groot scherm en de Oranje-optochten naar de stadions. Als je daar een goede marketingcampagne voor opzet, dan wordt het hartstikke druk. Tijdens het EK van vorig jaar in eigen land werkte dat heel goed.”

Resultaten

De hype werd toen groter en groter. Dat had uiteraard alles te maken met de goede resultaten. Daar valt of staat de Oranjegekte nu eenmaal mee. „Tijdens het WK in Brazilië stroomden de pleinen ook pas echt goed vol toen de mannen van Louis van Gaal steeds verder in het toernooi kwamen”, aldus Hendriks. „Als de Leeuwinnen het weer zo goed doen als op het EK, zal de populariteit uiteraard weer toenemen. Al blijf ik erbij dat de pleinen en kroegen niet zullen volstromen met ouders en hun kinderen.”

Van den Wall Bake moet toegeven dat hij een soort kentering ziet binnen de supportersschare van de Oranjevrouwen. „Tijdens de uitwedstrijd tegen Zwitserland werd het uitvak af en toe in beeld gebracht en daar zag ik een man met grote oranje borsten zitten, iemand met een bos wortelen op zijn hoofd en een oranje indianentooi. Net als bij de mannen dus.”

Goodwill

Hij denkt dat bedrijven komende zomer gretig op de hype zullen duiken. Een mooie gelegenheid voor de KNVB om extra inkomstenbronnen aan te boren. Nu is ING de sponsor van zowel het mannen- als vrouwenteam, maar volgens de marketingdeskundige bestaat de kans dat de Oranjevrouwen een eigen geldschieter krijgen. „Ik heb horen fluisteren dat een partij als Calvé daar oren naar heeft. Dat zou me niets verbazen, omdat zij ook al een commercial met Lieke Martens hebben opgenomen. En zo zullen meer bedrijven hun naam aan de vrouwen willen verbinden, want er gaat een enorme positiviteit van uit. Dit team sponsoren kan dus goodwill opleveren. De belangstelling zal enorm zijn.”

Of er nu wel tienduizenden fans op pleinen naar schermen zullen kijken en tientallen sponsoren zich zullen melden of niet; het vrouwenvoetbal heeft allang gewonnen, zegt Van de Wall Bake. „Vroeger moest ik me er echt toe zetten om naar vrouwenvoetbal te kijken, maar nu houd ik mijn agenda er voor vrij.”

Dat zal tijdens het WK in Frankrijk niet anders zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.