Vijf redenen waarom Dumoulin de Tour moet rijden
Het parcours van de Ronde van Frankrijk 2018 is bekend. En de grote vraag is natuurlijk: gaat Tom Dumoulin de Tour de France rijden? Zijn ploegleider bij Team Sunweb, Aike Visbeek, liet al weten met die beslissing te wachten tot na de presentatie van de Giro d’Italia. Metro bekeek het parcours van de Tour en analyseerde waarom Dumoulin de Tour wel moet gaan rijden.
⭐️⭐️ PARCOURS OFFICIEL DU #TDF2018⭐️⭐️ / ⭐️⭐️ HERE IS THE #TDF2018 OFFICIAL ROUTE ⭐️⭐️ #TDF2018 pic.twitter.com/JxNsEXuWeI
— Tour de France™ (@LeTour) October 17, 2017
Meeste tijdritkilometers sinds 2013
Vooraf werd ervoor gevreesd door de fans van Dumoulin, dat de organisatie van de Ronde van Frankrijk een parcours zou maken naar de hand van Romain Bardet. De klimmer was de voorbije twee jaar bergop de grootste concurrent van Chris Froome en kan als eerste Fransman sinds 1985 de Tour de France winnen. Alleen verliest Bardet veel tijd in de tijdritten ten opzichte van – nou eigenlijk iedereen, maar vooral – Dumoulin en Froome. Dus hadden chauvinistische parcoursbouwers wel eens voor een editie kunnen kiezen met bijzonder weinig tijdritkilometers. Nu is er slechts één individuele race tegen de klok (31 kilometer – met het nodige klimwerk), maar daarnaast is er wel nog een ploegentijdrit van 35 kilometer. In die discipline is Team Sunweb net wereldkampioen geworden. Dat zijn in totaal 66 kilometers tegen de klok. Dat is zeker wel eens meer geweest, maar de laatste keer dat dat zo was, was alweer in 2013.
Geen parcours voor lichte mannetjes
Buiten de tijdritten om is er nog een etappe met kasseistroken. Normaal gesproken zijn de dunne klimmers zoals Bardet en Nairo Quintana daar in het nadeel tegenover de grotere renners. Verder zijn er in de eerste week een paar etappes langs de kust in Bretagne en zouden er wel eens snel waaiers kunnen ontstaan. Iets waarbij wederom de breder gebouwde renners in het voordeel zijn. Wel moet er vanaf week twee ontzettend veel geklommen worden, maar dat zal in de Giro vermoedelijk niet anders zijn. En inmiddels weten we dat Dumoulin op dat gebied ook bij de besten hoort.
Tom klopt Froome in de tijdritten
De afgelopen Tour de France maakte Froome het verschil in de tijdritten. Sterker nog, zonder die tijdritten was hij achter Rigoberto Urán en Bardet geëindigd. Dumoulin is de enige klassementsrenner die in staat wordt geacht de Brit in die discipline te kloppen. Als de trend zich doorzet dat de kopman van Team Sky bergop niet langer sterker is dan zijn belangrijkste concurrenten, dan kan Dumoulin er een zeer interessante Tour de France van maken.
Tekst gaat verder onder de foto
Een korte Tour
De Tour de France van 2018 is ‘slechts’ 3.329 kilometer lang. Daarmee is het de kortste Ronde van Frankrijk sinds 2002 en dat lijkt gezien de reputatie van Dumoulin in grote rondes geen onbelangrijk argument. In zowel de Vuelta (2015) als de Giro (2016) bleek hij het bergop in de derde week zeer zwaar te hebben. De opeenvolging van de lange dagen eiste zijn tol. In 2015 kostte hem dat in Spanje zelfs de eindzege. In de Ronde van Italië kon hij het op de slotdag nog wel repareren met een geweldige tijdrit. Maar een korte Ronde van Frankrijk zou niet in zijn nadeel moeten zijn. Daarnaast zijn er weinig hele grote verplaatsingen tussen de etappes door. Dit terwijl er in de Giro een transfer gemaakt moet worden van Israël naar Italië.
Team Sky?
Froome gaat hoe dan ook de te kloppen kandidaat zijn in de Ronde van Frankrijk. Binnen Sky leunt hij altijd enorm op de kwaliteiten van zijn ploeggenoten, maar de Brit ziet deze winter twee zeer belangrijke knechten vertrekken. Mikel Landa en Mikel Nieve (4e en 14e in de voorbije Tour de France) gaan er allebei vandoor. Het is nog maar de vraag hoe dat topduo wordt vervangen. Froome kan in 2018 wel weer beschikken over Wout Poels, mits hij dit keer fit blijft. En met David de la Cruz is een goede klimmer aangetrokken, maar die lijkt toch iets zwakker dan Landa of Nieve.