De reclames, net zo geliefd als de Super Bowl zelf
Een van de best bekeken sportevenementen ter wereld gaat zondagnacht van start. De Super Bowl draait niet alleen om de sportieve eer, maar ook om de tv-reclames.
Vijf Miljoen
Vijf miljoen dollar per 30 seconde zendtijd voor een commercial die tijdens de Super Bowl uitgezonden wordt. Zoveel geld moeten bedrijven uitgeven om reclametijd te krijgen tijdens het Amerikaanse sportevenement. Het is een investering die het vaak waard is, want de mannen kijken voor de wedstrijd en de vrouwen plakken op de bank voor de meest smaakvolle reclames. Als iedereen die naar de wedstrijd kijkt ook de commercials tot zich neemt, is het ook niet vreemd dat een reclame zoveel geld kost.
https://twitter.com/SNICKERS/status/825408188929495040
Het snackbedrijf Snickers heeft tijdens de Super Bowl een primeur te pakken. Snickers gaat als eerste bedrijf ooit een live tv-reclame uitzenden. De acteur Adam Driver, bekend van Star Wars Episode VII: The Last Jedi, krijgt de hoofdrol in het spektakel. De reclame kent een heus Wilde Westen-thema.
Investeren in acteurs
Bedrijven investeren voor Super Bowl-reclames vaak in bekende acteurs. Dit jaar gaat veel aandacht uit naar Wix, een platform waar ondernemers hun eigen website kunnen bouwen. Jason Statham en Gal Gadot spelen de hoofdrol in de mini-movie-reclame, die minstens 15 miljoen dollar moet gaan kosten.
Can't a lady go for ONE quiet night out? It was a blast working on @Wix's #SB51 ad. Watch now and see what I mean:#DisruptiveWorld pic.twitter.com/74AfKO7BiQ
— Gal Gadot (@GalGadot) January 31, 2017
In 2011 werd de duurste reclame ooit gemaakt tijdens de Super Bowl en is afkomstig van de Amerikaanse automagnaat Chrysler. De commercial, onder de naam ‘Imported from Detriot’, heeft het bedrijf 12,4 miljoen dollar gekost. Na de reclame zijn de inkomsten van Chrysler met 50 procent gestegen en heeft het voor de nodige impulsen gezorgd in de stad Detroit. De acteur die in de reclame speelde was niemand minder dan ‘Detroits own’ rapper Eminem.
https://www.youtube.com/watch?v=SKL254Y_jtc
Tijdens de Super Bowl van 2014 werd er door het Amerikaanse biermerk Budweiser en alle andere betrokken bedrijven bij elkaar zo’n 330 miljoen dollar uitgegeven aan reclames die tijdens de Super Bowl te zien waren, een hoogtepunt.
Kijkcijfers
Zo’n 111,9 miljoen Amerikanen keken vorig jaar naar hoe quarterback Peyton Manning van de Denver Broncos de 50e Super Bowl won tegen de Carolina Panthers. Tijdens de reclames wordt er niet snel een andere zender opgezet in Amerika.
Dit jaar staan de Ataanta Falcons tegenover de New England Patriots in de strijd om de Vincent Lombardi-trofee.