Johan van Boven
Johan van Boven Sport 23 feb 2016
Leestijd: 3 minuten

‘Max Verstappen is de nieuwe Johan Cruijff’

Er breken spannende dagen aan voor Max Verstappen. De 18-jarige coureur van Toro Rosso test vandaag voor het eerst zijn Formule 1-bolide voor het nieuwe seizoen. Een kwestie van veel meters maken en data met elkaar vergelijken.

Het team heeft tenslotte de Renault-motor ingeruild voor een exemplaar van Ferrari met meer vermogen. Volgens ex-Formule 1-coureur Jan Lammers maakt dat de auto niet automatisch sneller. „Meer vermogen kan zomaar zes oorzaken opleveren waardoor de balans uit de auto gaat. Bijvoorbeeld door het zwaartepunt van de motor of door accessoires zoals radiatoren die de motor moeten koelen. Als die anders zijn dan in de vorige auto heeft dat gevolgen voor de buitenkant van de auto en dus ook voor aerodynamica.”

Spannend

Dit is een doorslaggevende fase in de voorbereiding op het seizoen, weet Michael Bleekemolen, die eind jaren zeventig onder contract stond bij de F1-teams RAM Racing en ATS Racing Team. „Het is vaak genoeg voorgekomen dat de nieuwe auto niet beviel en dat de oude weer gebruikt moest worden. Ik kon vroeger roepen dat de wagen niet goed schakelde, maar tegenwoordig hangen ze er gelijk een computer aan om te kijken of dat wel echt zo is. Over een paar dagen weet Max wat voor auto hij tot zijn beschikking heeft, dat blijft heel spannend.”

Na zijn twaalfde plaats van vorig seizoen, ontelbare loftuitingen en prijzen voor bijvoorbeeld de beste inhaalmanoeuvre van het jaar is de druk op Verstappen groot. Bleekemolen: „Hij kan alleen maar vallen. Vorig jaar vond iedereen alles goed omdat hij nieuw was. Als hij nu rond de vijftiende positie rijdt, halen we daar onze neus voor op. Al verdient hij dat natuurlijk niet.”

Lammers sluit zich daarbij aan. „Niemand had verwacht dat hij het zo ontzettend goed zou doen. Daardoor is het verwachtingspatroon alleen maar groter geworden. Max is een keer vierde geworden, dus nu verwachten de mensen dat hij een podiumplaats pakt. Dergelijke verwachtingen kunnen natuurlijk ook voor teleurstellingen zorgen. Dan moet hij zien om te gaan met zijn eigen teleurstelling, maar ook die van het publiek.”

50 miljoen

Maar het is uiteraard ook heel goed mogelijk dat Verstappen wederom de pannen van het dak rijdt. Hij is nu al immens populair, laat staan wanneer hij daadwerkelijk op het podium met champagne mag spuiten. Of zelfs ooit wereldkampioen wordt. „Het is bijzonder dat we zo’n nieuwe sportheld hebben. Max wordt de nieuwe Johan Cruijff”, zegt Bleekemolen stellig. „Er komen en gaan genoeg mensen in de Formule 1-wereld, maar het kostje van Max is gekocht hoor. Over een paar jaar heeft hij 50 miljoen euro op de bank staan. Het is een kwestie van tijd dat hij een contract tekent bij een topteam en wereldkampioen wordt.”

Ook volgens Lammers is dat scenario realistisch. „Hij rijdt met veel gevoel en finesse en kan veel denkwerk verrichten tijdens het rijden. Max denkt drie stappen vooruit, dat kunnen maar weinig coureurs. Hij is gemaakt voor Formule 1 anno 2016.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.