Sushi eten in Londen? Dan kun je beter geen parfum op doen
Bij een etentje in een chique restaurant hoort ook een chique outfit en misschien wel een lekker geurtje. Maar bij een sushi-restaurant in Londen zijn gasten die parfum op hebben, niet welkom. Het restaurant vraagt gasten geen parfum te dragen, omdat sterke geuren de ‘verfrissende’ geur van vis en azijn kunnen maskeren.
Wie een tafel boekt om het 18 gangenmenu (à 492 euro) van Sushi Kanesaka te proberen, krijgt een uitgebreide dresscode onder de neus. Zoals dat vaker verwacht wordt in luxe restaurants, is het niet de bedoeling dat gasten in sportkleding aan tafel verschijnen. Ook is het niet toegestaan om een pet of sneakers te dragen.
Parfum verstoort zintuiglijke ervaring
Maar één voorschrift uit de dresscode valt wel heel erg op. Gasten mogen namelijk ook geen parfum op hebben. „Om de beste sushi-ervaring voor u en uw medegastronomen te garanderen, verzoeken wij u vriendelijk geen parfum te dragen”, aldus het restaurant. De sterke geur van parfum zou de ‘zintuiglijke ervaring van andere gasten’ kunnen verstoren.
Hoewel het verzoek op het eerste gezicht een beetje vreemd lijkt, kan geur wel degelijk van invloed zijn op de smaak van eten, stelt professor Charles Spence van de Universiteit van Oxford. „Omgevingsgeuren kunnen zeker de smaak van het eten en de stemming beïnvloeden”, zegt hij tegen The Guardian. „De verkeerde geur in de verkeerde context kan een vervelende zintuiglijke dissonantie veroorzaken.”
Geur speelt grote rol bij proeven
Geur is dan ook een belangrijk onderdeel van proeven. „Alles wat je met de tong proeft is zout, zoet, zuur en bitter. Alle andere smaken komen uit de neus”, vertelt professor Barry Smith, directeur van het Instituut voor Filosofie aan de School of Advanced Study van de Universiteit van Londen. „De geur van echt verse sushivis is heel delicaat en subtiel, en kan dus makkelijk overstemd worden.” Smith denkt dat in restaurants waar veel sterke smaken worden geserveerd, zoals Indiaas of Thais, het dragen van parfum minder uitmaakt.
Hoe het restaurant het parfum-vrije beleid wil gaan handhaven in niet duidelijk. Al zal het dragen van een sterk geurtje wel snel opvallen. Per avond ontvangt het restaurant slechts dertien gasten.
Pers boycot Lowlands vanwege ‘charity fee’: ‘Betalen niet voor toegang tot bronnen’