Burger King op Vrouwendag: ‘Vrouwen horen in de keuken’
Burger King bedacht een ludieke en erg gewaagde insteek op Internationale Vrouwendag. Het resulteerde in een fastfoodfight met KFC, en een heleboel reacties, want zo’n beetje niemand vindt de actie leuk. En dat terwijl ze het zo goed bedoelden, reageert het Whopper-restaurant.
„Vrouwen horen in de keuken”, schreef Burger King UK vandaag op Twitter. De fastfoodketen deed dit niet zomaar, zo verklaarde de keten na een uur of twee, waarin al tienduizenden reacties en honderdduizenden likes op de uitdagende post waren gekomen.
https://twitter.com/joonotfound/status/1368936407893479426
Ook KFC Gaming, onderdeel van KFC, reageerde met een meme dat Burger King de tweet het beste kon verwijderen. Maar Burger King sloeg terug. „Waarom zouden we een tweet verwijderen die de aandacht vestigt op het grote gebrek aan vrouwelijke representatie in onze industrie? We hebben een beurs gelanceerd waarin we meer meer vrouwen willen helpen met hun culinaire carrière.”
https://twitter.com/BurgerKingUK/status/1368876219756916738
De veelbesproken tweet is dan ook onderdeel van hun gendergelijkheid-campagne, vertelt Burger King, waar slechts een op de vijf chefs in de keuken vrouw is. En dat moet veranderen, vindt het bedrijf.
Gedurfde actie Burger King
Gedurfd is de actie zeker, zeker op Internationale vrouwendag. Al valt het lang niet bij iedereen in goede aarde en bij velen schiet het totaal in het verkeerde keelgat. Net als hun eten, twitteren mensen.
this the only way to eat Burger King btw https://t.co/fYcmDNV4oW
— Prashanth Reddy✨ (@UrsPrashanthPR) March 8, 2021
Memes, foto’s en Burger King-grappen worden gedeeld. Velen verwachten dat „the social media guy” bij Burger King ontslagen gaat worden, en iemand wenst het hele marketing team een slechte dag toe.
I hope you all have a great Monday!
…except for the Burger King marketing team.
— Mythical Sausage (@Mythicalsausage) March 8, 2021
https://twitter.com/SubmissiveZel/status/1368936064958799873
Ook blijven mensen erop hameren dat Burger King de tweets moet verwijderen.
Burger King almost always posts some of my fave content in #FastFoodTwitter, but this is NOT it. The first tweet read in isolation can and will absolutely be taken out of context.
Also, stop saying “female” when you mean to say “woman”.
Delete this 🤦🏽♀️
— Dani | Money & Travel Tips 💸✈️ (@danicaSnelson) March 8, 2021
Toch zijn er ook mensen die het wél grappig vinden. „Wees niet zo soft en ontwikkel een beetje gevoel voor humor.” Hij wordt er meteen door een boze vrouw op aangesproken. „Ben je een vrouw? Zo nee, dan mag je hier geen mening over hebben.”
https://twitter.com/TECHN0CH4N/status/1368925523905306632
En dan zijn er ook nog wat mensen die het opnemen voor het Whopper-restaurant en de actie relativeren door de print-advertentie er bij te pakken.
Wish you had seen the entire copy. pic.twitter.com/rf4aQ1J37T
— Fer Machado (@fer_machado123) March 8, 2021