Sinterklaas minder gevierd, maar kán coronaproof: Hoor wie Zoomt daar, kind’ren
Het Sinterklaasjournaal is deze week begonnen en komende zaterdag komt de goedheiligman aan in Zwalk. Je weet wel, dat niet bestaande dorpje dat eigenlijk Spakenburg is.
Maar grote kans dat ook jij het feest aan je neus voorbij laat gaan, evenals vele andere Nederlanders. Toch worden er creatieve alternatieven bedacht. Zoals ‘Sint op je Beeldscherm’, dat persoonlijke boodschappen op beeldscherm aflevert en waar je de ouwe baardman kunt inhuren als Zoom-quizmaster. En Sinterklaas volgt zelfs een cursus gebarentaal.
Volgens het jaarlijkse feestdagenonderzoek in opdracht van Lootjestrekken.nl is dit jaar slechts 35 procent van de Nederlandse bevolking van plan Sinterklaas te vieren. Vorig jaar vierde de helft van de Nederlanders nog Sinterklaas. Corona is voor veel mensen de belangrijkste reden om de feestdagen niet te vieren.
Arjan Kuiper, oprichter van Lootjestrekken.nl, ziet dit ook terug in het aantal mensen dat op dit moment lootjes trekt voor de sinterklaasviering: „Mensen zijn dit jaar voorzichtiger en stellen het organiseren van lootjes trekken uit, maar we zien wel bij onze gebruikers wel de behoefte om juist nu wat leuks met elkaar te doen.”
https://www.instagram.com/p/CGWnQHfIWnT/
Sint op je Beeldscherm
Mensen haken op originele wijze in op de behoefte om toch Sinterklaas te vieren. Met ‘Sint op je Beeldscherm’ bijvoorbeeld, dat verschillende alternatieven aanbiedt. „De Sint heeft zich namelijk verdiept in de wereld van videobellen en conference calls, waardoor hij inmiddels kan Zoomen en Skypen als de beste”, vertellen initiatiefnemers Marjet Wesselink, Jeroen Schipper, Patrick de Nekker en Henk Witteveen. Ze zijn op zoek gegaan naar een positief geluid en bedachten de vernieuwende sinterklaas-opties met als doel: „Sinterklaas net zo leuk en spannend maken als hoe wij het vroeger hebben ervaren.”
Oké, het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als bij de sint op schoot zitten en zoals elk jaar weer proberen ‘of de baard wel echt is’, maar deze coronaproof-opties zijn helemaal veilig en de grote witte baard op beeld is tenminste iets (en blijft gegarandeerd zitten).
Lees ook: Minder voorstanders van Zwarte Piet, die nu ook uit de bieb verdwijnt
Sint als host
Sinterklaas is beschikbaar voor livestreams op 4, 5 en 6 december. Er kan een tijdslot worden geboekt waarin hij videobelt met kinderen. Of volwassenen, de sint draait er z’n witte handschoen niet voor om.
Voor bedrijven, of bijvoorbeeld je voetbalteam of dispuut, zijn er ‘interactieve arrangementen op maat’. En die ouwe is voor veel te porren, zo kun je bijvoorbeeld een potje bingoën met Sinterklaas als quizmaster.
Dat in deze tijden ook veel nieuwe woorden worden geboren, blijkt wel met ‘brievenbusbanket’. Het lekkers wordt met QR-code (en een boodschap van de goedheiligman) bezorgd. En dan is er vanaf 15 euro ook nog de persoonlijke videoboodschap van Sinterklaas. Die intussen ook een cursus gebarentaal volgt, „want Sinterklaas is er natuurlijk voor iedereen.” En anders is er altijd nog een tolk.
Cadeautjes
Ondanks minder vieringen geven mensen wel meer uit aan cadeautjes, blijkt uit eerdergenoemd onderzoek van Lootjestrekken.nl. Volgens het onderzoek komt dit uit op gemiddeld 115 euro aan sinterklaascadeautjes, dit is 6 procent meer dan vorig jaar. Voor kerst gaan mensen uit van 165 euro, dit is 17 procent meer dan vorig jaar.
Het merendeel van de Nederlanders doet de sinterklaasaankopen dit jaar online of combineert online en fysiek winkelen, bij elkaar goed voor 72 procent. Slechts 28 procent is van plan alleen fysiek te winkelen. Ook voor kerst zijn mensen van plan hun aankopen voornamelijk online te doen.
Sobere feestdagen
Vanwege het coronavirus verwachten veel mensen sobere feestdagen. Sinterklaas en kerst worden vooral thuis, in kleine kring, of samen online gevierd. 71 procent van de Nederlanders geeft aan dat zij dit jaar van plan zijn minder familieleden te bezoeken, 48 procent geeft aan minder vrienden fysiek te kunnen zien. Ook verwacht 43 procent van de Nederlanders dat door corona winkels en winkelstraten dit jaar minder gezellig aangekleed zullen zijn. Maar dan moet je het gewoon zelf extra gezellig maken, iets wat Twitteraars op gepaste wijze doen.
Only on the inside. Using pepernoten.
— M CA 🏅♦️ (@Xofmca) November 9, 2020
https://twitter.com/Ingelisedevries/status/1323987828670369792