Bas Smit haalt dankzij hitsige schildpadden 260.000 euro op: ‘Sta hier te janken’
Wie had ooit gedacht dat schildpaddeneieren meer 260.000 euro op zouden leveren. Het begon als een grap, maar de actie om geld in het zamelen voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie van Instagramfenomeen Bas Smit is inmiddels uitgelopen tot een zeer succesvolle actie.
Vol ongeloof zagen Bas Smit en zijn vrouw Nicolette van Dam dat hun schildpad Corrie een paar weken geleden een ei had gelegd. „Jullie hebben vast meegekregen dat onze ontzettend hitsige schildpadden Corrie en Fred een ei hebben gekregen. Dat ei werd op de wereld gebracht met behulp van Freek Vonk en vanaf dat moment heette dat ei Freek”, vertelt Smit in een video op Instagram. Bas Smit (700.000 volgers op Instagram) staat op het platform vooral bekend om zijn hilarische video’s.
Bas Smit haalt met Tikkies geld op
Honderdduizenden mensen zagen het ei op Instagram ter wereld komen. „Wij dachten: een schildpaddenei, dat verdient een Insta-account”, vervolgt Smit. Binnen een dag had Freek de schildpad maar liefst 60.000 volgers. „En in Nederland ben je dan gewoon een influencer.”
Maar daar liet Smit, ambassadeur van het Princes Máxima Centrum, het niet bij zitten en hij begon sponsoren te werven. Iedere sponsor kon door middel van een sticker een stukje van het ei kopen voor 5000 euro. „Dus zo geschiedde. Binnen een paar uur hadden we zes stickers verkocht, dus 30.000 euro opgehaald. Maar wat denk je? Legt Corrie gewoon nóg een ei”, vertelt Smit enthousiast. Ook het tweede ei leverde 30.000 euro op voor het Princes Máxima Centrum.
Tegen alle verwachtingen in legde schildpad Corrie een paar dagen later een derde ei, waarop Smit nog een oproep op Instagram plaatste. En dat de schildpaddeneieren de volgens van Smit bezighielden, bleek al snel toen zijn volgers het initiatief namen. Ze vroegen om een Tikkie-link waarop iedereen geld kon doneren. „Toen dacht ik: maar dat kan net een beetje gênant worden. Stel nou dat er maar zevenhonderd euro wordt gedoneerd”, vertelt Smit. Maar na er een nachtje over geslapen te hebben, besloot hij vandaag toch de link te maken.
Al 261.000 euro voor het Prinses Máxima Centrum
Binnen een kwartier stond er 12.000 euro op de rekening. „En het ging maar door. In vier uur tijd (15.00 uur vanmiddag, red.) hadden we al 150.000 euro opgehaald”, vertelt Smit, die het zelf bijna niet kan geloven. Het bedrijf Tikkie liet zelfs weten dat ze met 12 man werken om de servers in de lucht te houden. „En goed nieuws: we hebben nog genoeg mensen over om te helpen. Go go gooo”, schrijft het bedrijf.
Inmiddels staat de teller op ruim 261.000 euro voor het Prinses Máxima Centrum. Smit: „Sta gewoon te janken hier.”
Geld naar onderzoeken
Smit belooft in een Instagramvideo dat het geld goed terecht komt. „Elk jaar krijgen 600 kinderen kanker. Een kwart van hen overleeft het niet.” Het geld gaat naar onderzoeken, zodat over een tijdje „honderd procent van de kinderen beter kan worden”. „Super bedankt allemaal! De bedrijven met grote bedragen, maar ook iedereen die een paar euro heeft gedaan. Het komt zo goed terecht, juist in deze tijd. En dat door twee mega hitsige schildpadden en hun drie eieren.”
Het is niet de eerste keer dat Smit met een ludieke actie duizenden euro’s op weet te halen. In 2018 liet hij T-shirts met zijn eigen hoofd erop bedrukken. Die actie werd uiteindelijk een trend waar veel Nederlanders aan meededen. Het shirt van Smit werd onder andere gedragen door Lil Kleine, Fred van Leer, Armin van Buren en Max Verstappen.