Veel online bestellingen tijdens de lockdown niet bezorgd
Tijdens de lockdown heeft één op de zeven Nederlanders één of meerdere online bestellingen niet geleverd gekregen. De helft van hen heeft inmiddels zijn geld teruggekregen.
12 procent van de gedupeerden verwacht het betaalde bedrag nooit meer terug te zien. Dit blijkt uit onderzoek van betaaldienstverlener ICS over de periode tussen 12 maart en 31 mei en werd gehouden onder duizend Nederlanders.
Wat te doen?
Van de gedupeerden hoopt 29 procent zijn geld van de webshop nog terug te krijgen. Tenzij anders overeengekomen, ligt volgens de wet het risico van beschadiging en vermissing van producten tot het moment van bezorging bij de webshop. Duncan Macdonald, manager van de afdeling Chargeback van ICS: „Neem daarom altijd eerst contact op met de webshop om de bestelling opnieuw te versturen of voor teruggave van het aankoopbedrag. Kom je er met de webshop niet uit en heb je de bestelling met een creditcard betaald? Dan kun je een verzoek indienen bij jouw creditcardaanbieder om het aankoopbedrag terug te krijgen.”
Geen garantie bij betaling via de bank
Uit het onderzoek van ICS blijkt verder dat 93 procent van de Nederlanders zijn online bestellingen via de bank betaalt. Dit betekent dat zij geen gebruik kunnen maken van de aflevergarantie die er bij een creditcardbetaling wel is. Als een bestelling niet of beschadigd wordt geleverd is er in dat geval geen vangnet en is men aangewezen op de betrouwbaarheid van de verkoper om het betaalde bedrag terug te krijgen.
Nederland vernieuwt garderobe
Tijdens de lockdown hebben Nederlanders het meest kleding en schoenen gekocht (20 procent van de respondenten), gevolgd door dagelijkse boodschappen (15 procent) en eten van restaurants (10 procent).
Van de jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar zegt ruim de helft zijn garderobe aangevuld te hebben met nieuwe items. Eén op de vier Nederlanders heeft tijdens de lockdown niets online besteld.
Risicogroep corona bestelt niet online
Met name 55-plussers zien, ondanks de maatregelen van de overheid, het gemak en de veiligheid van online winkelen nog niet. Duncan Macdonald: „Hoewel het internetgebruik onder ouderen is toegenomen tot 90 procent heeft een derde van deze groep tijdens de lockdown niets online gekocht en gaat dus nog naar fysieke winkels of laten anderen inkopen voor hen doen. Juist omdat ouderen een grotere kans hebben om ziek te worden van het coronavirus, is online winkelen voor deze groep juist een uitkomst.”
Lees ook: Grote drukte bij PostNL door online bestellingen en wenskaarten