Moderne liefdadigheid
„En vergeet je niet om je gespaarde punten op te maken? Ze zijn nog geldig tot en met 28 januari!”
Toevallig weet ik al waar ik mijn laatste Hema-punten aan ga spenderen: de Voedselbank! Na fijne kortingen én een tompoes op mijn verjaardag, geef ik ze met liefde weg. Dus wissel ik via de app 50 punten in voor de voucher ‘Hema schenkt 1 kopje koffie aan de Voedselbank. Geldig t/m 28 januari. Alleen in de winkel.’ Ik krijg uitleg over de ‘circa 135.000 mensen afhankelijk van de Voedselbank’ en vanaf wanneer de koffie gratis geleverd wordt. Supersimpel. En ik heb er meteen een goed gevoel bij.
Doneren met je smartphone en meer transparantie. Het zet me aan het denken: is er een nieuw soort liefdadigheid op komst? Moderner, makkelijker? En meer dan ooit gericht op millenials? Recent onderzoek van de Britse overheid bevestigt dat. Jonge mensen doneren genereuzer aan goede doelen dan oudere generaties. Sterker nog: 44 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar zou de smartphone opgeven, als het daarmee geld op kan halen voor een goed doel naar keuze. Bovendien checken millenials, meer dan anderen, van tevoren goed waar de giften heengaan en hoe het zit met transparantie. Iets waar Facebook handig op inspringt met een nieuwe doneerfunctie. Zo wil mijn Facebookvriend Martijn voor zijn verjaardag graag 1000 euro ophalen voor ‘No lavish birthday party but a donation for Save the Children’. Via meldingen (‘De inzamelingsactie van Martijn is bijna voorbij! Grijp je kans om te doneren’) word ik op de hoogte gehouden over de voortgang en het uiteindelijk opgehaalde bedrag. En dat allemaal via mijn telefoon.
Maar ook voor modeminnende, jonge mensen die wél graag buiten komen, is er een makkelijke manier om je steentje bij te dragen. Tijdens het afrekenen van een rokje, waarvan ik nu al weet dat ik hem niet nodig heb, zie ik namelijk in de Zara op de Kalverstraat naast de kassa een grote doos staan. Op een A4’tje staat ‘Join Life’ geschreven. Het nieuwe kledinginzamelingsprogramma waarbij je oude kleding naar het Rode Kruis gaat. ‘Met hun hulp wordt je kleding gerecycled, gedoneerd of verkocht via de Rode Kruis-kanalen ter financiering van hun projecten’. Iets wat mij, als ambassadeur van het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds, natuurlijk extra blij maakt.
Hema schenkt kopjes koffie aan de Voedselbank, Zara zamelt kleding in voor het Rode Kruis en via Facebook kan je geld doneren aan een zelfgekozen doel. Kortom: iets moois doen voor anderen wordt steeds laagdrempeliger. Dat is fijn voor de mensen die wel iets extra’s kunnen gebruiken, maar zeker ook voor jezelf. Want, zo meldt The New York Times, uit recent onderzoek is gebleken dat liefdadigheid de activiteit in de hersenen verandert, zodat er meer geluksgevoelens vrijkomen. ‘Het onderzoek laat een link in de hersenen zien tussen iets aardigs doen voor iemand anders en je gelukkiger voelen over jezelf’, aldus een onderzoeker van de universiteit van Zürich. En wie wil dat nou niet?