‘Zo’n kek autootje lijkt me toch wel lekker’
„Zeg, waarom hebben wij nog niet zo’n ding?!”, vraagt een vriendin met wie ik gadesla hoe twee meiden de stoep afrijden.
Ik weet niet hoe het komt, maar ineens staat Amsterdam-Zuid er vol mee. In mijn straat staan er drie op de stoep, zelfs de bruggen over de Prinsengracht zijn niet meer veilig en ze passen precies tussen de fietsen in de toch al schaarse witomrande vakken. Gekke, zwarte wagentjes met slechts twee stoelen. Ze kosten gemiddeld 12.500 euro – 25.000 als Connie Breukhoven ze voor je pimpt. En je mag ‘m blijkbaar overal parkeren. Ik heb het over de Biró.
Werd ik eerst links ingehaald door middelbare scholieren in een canta en rechts door kwieke bejaarden op e-bikes, nu word ik gepasseerd door mooie vrouwen in zwarte autootjes. De eerste keer dat ik er eentje zag, was in de lente, toen ik in een galajurk en op torenhoge hakken totaal verwaaid op mijn omafiets naar het gala van Nationale Opera & Ballet fietste. Terwijl ik de tramrails probeerde te ontwijken, toeterde een hippe pr-dame. Ze was op weg naar hetzelfde feestje, reed in een soort speelgoedautootje en scheurde me lachend voorbij terwijl ze meelijwekkend naar mijn gehannes wees. Lullig. En aanstelleritus, vond ik toen. Maar nu het kouder wordt en het vaker regent dan niet, moet ik eerlijk toegeven: het lijkt me toch wel lekker, zo’n kek autootje.
Carrie Bradshaw bewoog zich vanaf 1998 louter voort op Manolo’s en in taxi’s. Tien jaar geleden was de Vespa het modieuze vervoermiddel du jour. Wordt de Biro dé manier om je te verplaatsen in 2018? En belangrijker nog: Zou zo’n elektrisch autootje de oplossing kunnen zijn voor die ranzige uitlaatgassen van scooters en auto’s?
Waar het op Instagram lovende reacties regent over de opkomst van de #biro, heerst op Twitter vooral kritiek. „Modemeisjes in dit soort karretjes die parkeren zonder ruimtelijk inzicht. Is dit een nieuwe plaag?” Jeetje. En dat terwijl er zeker ook voordelen zitten aan elektrische voertuigen. Scooters worden met een beetje geluk over een half jaar naar de rijbaan verplaatst (halleluja!), maar nog te vaak staan fietsers uitlaatgassen te happen bij het stoplicht. Volgens onderzoek van de GGD eerder dit jaar in onder andere Amsterdam, Nijmegen en Arnhem stoten stilstaande brommers namelijk evenveel ultrafijnstof per seconde uit als rijdende brommers. De populariteit van de Biró zal ook goed nieuws zijn voor de ruim veertig vooraanstaande medici en wetenschappers, die deze week een brandbrief aan de Tweede Kamer en het kabinet hebben gestuurd. Volgens hen vormen scooters en brommers een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid, schrijft het AD. „Zonder maatregelen tegen scooters en brommers zal het huidige beleid deze gevaarlijke en overlast veroorzakende voertuigen, voor zowel mens als milieu, juist nog meer ruimte geven.” Laten we hopen dat die er snel komen.
Nu alleen nog wat meer betaalbare varianten van dit soort elektrische autootjes (gat in de markt!). En we kunnen in 2018 allemaal droog, elektrisch en uitlaatgasvrij door stad of dorp sjezen.