Jelmer Visser
Jelmer Visser Opinie 4 sep 2017
Leestijd: 1 minuut

‘Creatieve’ woordspeling Hilversum slaat plank mis

De gemeente Hilversum had maandag de lachers op zijn hand bij de lancering van hun nieuwe campagne. Ze huurden een superhip marketingbureau – met waarschijnlijk een pingpongtafel op hun kantoor – in om hen van een creatieve injectie te voorzien. Het doel van de campagne was Hilversum – of Hliversum – in het zonnetje te zetten. Maar of deze campagne hieraan bijdraagt is nog maar de vraag aangezien het oordeel van Twitter nogal fel was. Hieronder is de gewraakte slogan te zien.

‘Met een knipoog’

Naast de tikfout komt deze slagzin ook nog eens tenenkrommend geforceerd over. Stichting Live Hilversum reageerde creatief op de #ophef: de ophefmensen moesten er met een ‘knipoog’ naar kijken zodat deze taalfaal ineens wél vet fraai bedacht was. Het door sommige BN’ers ‘open riool’ genoemde sociale medium reageerde zoals verwacht.

Andere olijke plaatsslogans

Hilversum bleek niet de enige gemeente met een discutabele leus te zijn. Hier zijn nog wat koddige voorbeelden van geforceerde citymarketing.

Hattem:

Oss:

https://twitter.com/Steeefke/status/904660712022310912

Bunnik:

https://twitter.com/VincentWammes/status/904675027588665344

Landgraaf

Het is niet bekend hoeveel geld van hardwerkende Nederlanders er besteed is aan deze guitige taalkundige hoogstandjes.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.