GeenStijl pesten is typisch wijvengedrag
Als 100 mediavrouwen iets vinden, wil dat nog niet zeggen dat ze gelijk hebben. Als ministers Schultz en Bussemaker die 100 mediavrouwen steunen, moet je je helemaal wapenen. Om vervolgens te concluderen dat de emancipatie van vrouwen mislukt is.
Want als 100 mediavrouwen toegejuicht door twee ministers, adverteerders van GeenStijl oproepen de site te boycotten, is dat broodroof met als doel beroepsverbod. Laf en achterbaks bovendien. Dat je je daarbij beroept op je vrouw-zijn, is wijvengedrag. Als je vindt dat GeenStijl seksistisch en vrouwonvriendelijk is, sla je met gelijke munt terug: begin een site die beter is. Bovendien meisjes, wat leren ze jullie tegenwoordig op de school voor journalistiek? Of op jullie redacties? Sinds wanneer gaan adverteerders over de inhoud? Sinds wanneer willen jullie dat adverteerders over de inhoud gaan? En hoe kan het dat jullie het normaal vinden, om zonder enige tegenspraak alle ruimte te krijgen van de Nederlandse publieke omroep om trots op alle zenders te verkondigen dat een journalistiek platform als GeenStijl kapot moet? Hoe is dat niet angstaanjagend? Hoe is dat niet-bevoordeelde journalistiek? Hoe is dat objectief? Of geven jullie toe dat vrijheid van meningsuiting alleen bedoeld is als je de juiste mening hebt? Als je deugt? Nou, gefeliciteerd met jullie keurmerk van de Nederlandse Publieke Omroep dan – met kusjes van Shula zeker?
Niemand die deze 100 mediavrouwen hun mening misgunt, dat ze daarin echter zonder enige schroom gefaciliteerd worden door NRC, Volkskrant en de NPO is angstaanjagend. Deze 100 mediavrouwen leggen met instemming van VK, NRC en NPO, anderen hun mening, hun gelijk en hun moreel kompas op. Een groot aantal van deze 100 mediavrouwen heeft macht: zij bepalen wie in Nederland zijn schrijvende vak mag uitoefenen en wie niet. Het zijn vrouwen die ook mij en vele anderen, weren uit de media. Omdat zij deugen.
Deze 100 mediavrouwen verkondigen niet alleen breeduit in de pers dat een journalistiek medium kapot mag, ze sporen adverteerders van GeenStijl ook op zich terug te trekken. Ja, als je eigen advertentie-inkomsten dalen, moet je iets doen. Deze 100-mediavrouwen staan aan de verkeerde kant van vrijheid van meningsuiting. Het is een brevet van onvermogen, verre van geslaagde emancipatie.
Deze 100 mediavrouwen én de ministers Schultz en Bussemaker, zouden zich druk kunnen maken over kindbruidjes, vrouwenbesnijdenis, vrouwenmishandeling, vrouwenonderdrukking, vrouwenhandel – om ‘ns een dwarsstraat te noemen. In plaats daarvan maken deze 100 mediavrouwen én twee ministers zich sterk om een website met miljoenen lezers, financieel kapot te maken. Wees er maar trots op. Twee ministers hijsen 100 jankwijven op het schild. Het is frustrerend, niet emancipatoir en zeker geen feminisme. Het is misplaatste vrouwelijke loyaliteit. Want als je vindt dat reacties op de vraag ‘zou u haar doen’ seksistisch en vrouwonvriendelijk zijn, en daarom broodroof legitimeert moet je geld verdienen misschien maar aan mannen overlaten en gaan koken. Zo niet: grow a pair.