Zelf nadenken
Een opblaasbaar zwembadje leek me heerlijk voor mijn dochtertje met het hete weer. Maar als ik het ding opblaas, wordt mijn enthousiasme flink op de proef gesteld. Bij iedere uitademing verschijnt een nieuwe waarschuwing. ‘Kinderen mogen nooit alleen in het bad worden achtergelaten’. En: ‘Tot 5 jaar is de kans op verdrinking het grootst’. Maar ook: ‘Niet duiken in het bad’ – Plus een duikend mannetje met een rood kruis erdoor -. En voor wie het nog niet begrijpt: ‘Duiken kan de dood tot gevolg hebben’. Het badje is zo’n 40 centimeter diep. Welke idioot haalt het in zijn hoofd daar in te gaan duiken?!
Ook minister Schippers zet de waarschuwing in om consumenten te behoeden voor stommiteiten. Alle reclames voor cosmetische ingrepen moeten binnenkort worden voorzien van de tekst: ‘Kijk uit. Jezelf mooier maken, kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een goede arts.’ Schippers hoopt dat we hierdoor nog een keer goed nadenken voordat we op Groupon een schaamlipcorrectie bestellen.
Nu ben ik niet van plan om op korte termijn onder het mes te gaan. Maar ik kan sowieso heel weinig waarschuwingen van de overheid. Vaak zijn het enorm open deuren. Zoals de melding ‘Roken tijdens de zwangerschap is slecht voor uw baby’ op een pakje sigaretten. Van welke planeet kom je als je dat niet wist? Ook zijn de waarschuwingen voor consumenten nogal willekeurig. Whisky drinken tijdens de zwangerschap is ook slecht voor je ongeboren kindje. Maar op een fles Schotse staat weer niets.
Maar het grootste probleem is dat je vaak niets wijzer van wordt van een generieke waarschuwing. Ik snap dat ik beter geen facelift beter kan laten uitvoeren door dokter Bibber. Maar hoe voorkom dat ik nu juist op de stoel van een horrorarts plaatsneem? De ijdele consument heeft pas echt iets aan deze waarschuwing als hij alleen bij de advertentie van een botoxbeunhaas wordt geplaatst.
Ook de waarschuwing ‘Geld lenen kost geld’, roept bij mij vooral irritatie op. Want de grote vraag is natuurlijk: hoeveel geld? En dat staat er dan weer niet bij. Ook providers moeten deze melding binnenkort bij advertenties voor abonnementen met ‘gratis’ telefoon plaatsen. Want in feite koop je zo’n mobieltje natuurlijk op afbetaling. Ik vind het niet verkeerd om naïeve consumenten te waarschuwen dat cadeautjes niet bestaan. Maar laat ze dan ook niet in het ongewisse over hoeveel rente ze nu werkelijk moeten ophoesten voor hun telefoon.
Ik stel daarom voor dat er bij al die waarschuwingen ook een waarschuwing komt te staan: ‘Kijk uit. Het lezen van deze waarschuwing kan vraagtekens oproepen. Stommiteiten voorkomen, begint bij zelf nadenken.’