‘Het is keihard werken, maar klanten komen terug’
Lege, bijna spookachtige winkelpanden: je ziet ze vooral in kleine steden. De winkelleegstand in Nederland neemt in sommige gebieden nog steeds toe. Ondernemers moeten steeds harder knokken tegen de kracht van het internet om de consument tevreden te houden. Eén van die hardwerkende ondernemers is Anouk Buziau. 8 jaar geleden opende zij haar winkel Gesponnen Suiker en dat werd een groot succes.
Het begon allemaal in Zeist, waar haar moeder een winkelpand leeg had staan. „Ik had een leuk nieuw concept bedacht. Ik greep mijn kans en dat pakte heel goed uit”, vertelt Anouk. Gesponnen Suiker, waar Anouk vrouwenkleding verkoopt, werd een succes in Zeist. „Vanaf dag 1 was het keihard werken, maar ik merkte dat de klanten terugkwamen.”
Ervaring van consument belangrijker
Een belangrijke factor voor het succes van Gesponnen Suiker is dat er iedere week een nieuwe collectie in de winkel hangt. „Dat is wat de klant tegenwoordig wil. En vooral de vrouw. Ieder weekend heeft ze weer een feestje waarvoor ze een nieuwe outfit wil.” In haar winkel bieden Anouk en haar collega’s de klanten bij binnenkomst een kopje thee aan. „Ook hebben we vaak lekkere hapjes in de winkel. De service is voor ons heel belangrijk. We willen onze klanten een soort huiskamergevoel geven.”
En dat is precies waar de consument tegenwoordig naar op zoek is. „De beleving in de winkel is heel belangrijk geworden”, vertelt Dolf Kloosterziel van Detailhandel Nederland. „De consument wil iets extra’s ervaren wanneer hij een winkel binnenkomt. Er moet een stukje vermaak zijn. Anders koopt hij het wel online.” Het winkelgedrag van de consument is anders dan vroeger. Dat ziet ook Cor Molenaar, professor in onder ander e-Marketing aan de Erasmus Universiteit: „De ondernemer moet zich onderscheiden van het internet doordat hij een service aanbiedt die het internet niet heeft. De klant moet een bepaalde ervaring krijgen in de winkel.”
52 duizend likes
Het zijn niet alleen de kopjes thee en lekkere hapjes die Gesponnen Suiker tot zo’n succes maken. Anouk is actief op social media en houdt zo intensief contact met haar klanten. In het begin plaatste ze foto’s van de nieuwe collectie op haar eigen account op Facebook. Maar toen het mogelijk werd om een zakelijk Facebookprofiel te beginnen, speelde ze daarop in. „Ik merkte dat niet alleen mijn vriendinnen de pagina volgden, maar ook klanten. Het ging heel snel, omdat de klanten het zo makkelijk aan elkaar door konden vertellen.” Inmiddels heeft haar Facebookpagina meer dan 52 duizend likes. En ook haar Instagramaccount is populair: ze heeft ruim 26 duizend trouwe volgers.
Gezellig broeierig straatje
Inmiddels zit Gesponnen Suiker niet meer in Zeist. Na een jaar sloot Anouk daar haar winkel, omdat ze een nieuwe vestiging had geopend in Amsterdam. In de straat waar ze nu in Amsterdam zit, was eerst bijna geen winkel te vinden. „Er zaten naast belcentra, coffeeshops en vage massagesalons in totaal twee winkels.” Anouk wist dat er een Albert Heijn in de straat zou komen en verwachtte dat de straat drukker zou worden. Nadat ze er haar winkel vestigde, kwamen er steeds meer andere winkels bij. Ze richtte een ondernemersvereniging op en inmiddels is het een gezellige winkelstraat geworden.
Een reden voor Anouk om naar Amsterdam te gaan, was dat ze voor haar gevoel meer uit haar winkel kon halen. Maar ze vindt dat een concept als het hare op iedere plek in Nederland werkt: „Als er veel leegstand is in een winkelstraat, is het belangrijk om daar bijvoorbeeld conceptwinkels en gezellige horecazaakjes te openen. De drempel daarvoor moet zo laag mogelijk zijn. Dus geen huurcontracten van 3 jaar, maar van een half jaar”, vertelt Anouk. „Dat trekt nieuwe winkels en dan wordt het vanzelf een gezellig broeierig straatje.”