Verborgen betekenissen in logo’s: kende jij die van deze 10 bedrijven al?
Je staat er misschien niet bij stil, maar veel logo’s van bekende bedrijven bevatten een verborgen betekenis. Dat is ook vaak niet direct te zien aan het logo.
Wist jij bijvoorbeeld waarom het logo van automerk Audi vier ringen bevat die elkaar overlappen? Of waarom het logo van Unilever 25 icoontjes heeft die samen een U vormen? En dat de ontwerpers van het McDonald’s-logo met hun ‘M’ ook de boezem van een moeder wilden uitbeelden? Metro zet hieronder tien logo’s van bedrijven op een rijtje met een verborgen betekenis.
Logo’s met een verborgen betekenis
1. Amazon
Het logo van Amazon is bij de meesten wel bekend. Maar wat betekent dat pijltje die van de letter A naar Z wijst? Hiermee wil het bedrijf uitstralen dat het een breed scala aan producten aanbiedt, van A tot Z. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.
2. FedEx
Een ander logo met een verborgen betekenis tussen de letters. Bij het logo van ‘s werelds bekendste koeriersdienst FedEx zit er namelijk een verborgen pijl tussen de letters E en X. Dit symboliseert volgens het bedrijf ‘de snelheid en efficiëntie’ in het leveren van pakketten.
3. Wendy’s
Het logo van Wendy’s bevat een afbeelding van een meisje met rode haarvlechten en een blauwe jurk. Maar wat niet iedereen weet is dat het gaat om het dochtertje van de oprichter van het bedrijf.
4. Unilever
Het logo van Unilever bevat een afbeelding van 25 icoontjes die samen een U vormen. Elk icoontje staat voor een belangrijke waarde voor het bedrijf of een van de merken die eigendom zijn van Unilever.
5. LG
Misschien is het je ooit al opgevallen, maar het logo van elektronicamerk LG bevat een menselijk gezicht in de letters L en G. Dit symboliseert volgens het bedrijf haar ‘klantgerichte benadering’. Overigens staan de letters LG niet voor ‘Life’s Good’, al wordt dat wel vaak gedacht. Dat is wel de slogan van het bedrijf, maar LG staat voor Lucky Goldstar. Die naam stamt dan weer uit een fusie van twee bedrijven (Lucky en Goldstar).
6. Carrefour
Wie weleens in Frankrijk is geweest, heeft vast wel een Carrefour bezocht, de supermarktketen met een nogal opvallend logo. Die bevat een combinatie van twee pijlen die elkaar kruisen. Dit staat voor de ‘verscheidenheid aan producten’ die het bedrijf aanbiedt.
7. Toblerone
De populaire chocoladerepen van Toblerone, bestaande uit driehoeken partjes, worden gemaakt in Zwitserland. Vandaar de berg Matterhorn in het logo. Als je goed kijkt, zie je ook een beer verborgen in de berg. Die verwijst naar de stad Bern, ook bekend als ‘de stad van de beren’. Overigens verdwijnt de bekende berg binnenkort van de Toblerone-repen.
8. Apple
Ook in het meest bekende logo ter wereld, dat van computerbedrijf Apple, zit een verborgen betekenis. De appel in het logo zou de appel zijn uit de boom van de kennis van goed en kwaad uit het verhaal van Adam en Eva. De appel staat voor Apple voor kennis en verleiding.
9. Audi
Het logo van Audi bevat vier ringen die elkaar overlappen. Wil Audi hiermee de Olympische Spelen nadoen? Niet helemaal, de ringen staan voor de vier bedrijven die in 1932 fuseerden om Audi te vormen: Audi, DKW, Horch en Wanderer.
10. BMW
Wat doet toch dat blauw-wit propellerachtig symbool in het logo van BMW? Dit symboliseert de Beierse vlag, waar het Duitse bedrijf vandaan komt. Ook zou het de geschiedenis van het Duitse bedrijf symboliseren als fabrikant van vliegtuigmotoren.
Johan Derksen moet lachen om dubbelganger uit Engeland: ‘Ze doen me overal na’