Kinderen beter in saaie klusjes verkleed als Batman
Concentratievermogen en focus vasthouden zijn twee hele belangrijke vaardigheden in het leven. Uit Amerikaans onderzoek blijkt nu dat kinderen in de leeftijd van vier tot zes jaar oud langer gefocust blijven wanneer ze zich verkleden als een kinderheld zoals Batman, Dora the Explorer, Bob de Bouwer of Rapunzel. Dit meldt Weforum.
Hoe dan?
Onderzoekers van de Universiteit van Minnesota wilden er met hun experiment achterkomen wat kinderen motiveert om zich beter te concentreren. 180 kinderen in de leeftijd van vier tot zes jaar werden verdeeld in drie groepen: een controlegroep, die zichzelf de vraag moest stellen: „Werk ik hard?". Een tweede groep moest aan zichzelf in de derde persoon de vraag stellen of hij hard werkt. Bijvoorbeeld – als het kind Frank heet – „Werkt Frank hard?". De laatste groep mocht zich verkleden als een kinderheld en moest zichzelf bijvoorbeeld de vraag stellen: „Werkt Batman hard?"
De kinderen die meededen aan het onderzoek hadden de keuze tussen een saaie opdracht op de computer maken of spelletjes spelen op een iPad. In de tien minuten dat het experiment duurde, werden ze elke minuut door een luidspreker herinnerd aan hun interne vraag: Werk(t) ik/Dora hard?
Dressing up as Batman helps children concentrate
A super effect. Read more: http://wef.ch/2AKzp4t
Posted by World Economic Forum on Monday, December 4, 2017
Het ‘Batman-effect’
De uitkomsten waren niet heel verrassend voor mensen die de spanningsboog van kinderen gewend zijn. Gemiddeld besteedden kinderen 63 procent van hun tijd aan het spelen op de iPad en slechts 37 procent aan het saaie computerklusje.
Toch was er een zeer groot verschil tussen de drie onderzoeksgroepen. De groep waarbij de jonge deelnemer werd aangeduid met de ik-vorm scoorde het slechtste en de groep die zich mocht verkleden en werd aangesproken als zijn held scoorde veruit het beste. Een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek is dat verleidingen beter te zijn weerstaan als de afstand tot jezelf groter wordt. Dit effect is door de onderzoekers het Batman-effect genoemd.
Omgaan met verleidingen
Er is al veel onderzoek gedaan naar het concentratievermogen en verleidingen. Een van de bekendste experimenten is de Marshmallow-experiment uit de jaren 60 waarbij kinderen voor een paar minuten in een ruimte werden gezet met een marshmallow. Tegen hen werd verteld dat ze deze marshmallow best op mogen eten, maar dat ze twee marshmallows krijgen als ze deze laten liggen en een paar minuten geduld hebben. De kinderen die de verleiding konden weerstaan scoorden later beter op school, waren gelukkiger, hadden minder overgewicht en waren minder vaak verslaafd.
Wanneer de kinderen die konden wachten werd gevraagd hoe ze de verleiding konden weerstaan, kwamen de antwoorden vaak neer op de verleiding abstracter maken en dus meer afstand nemen. Een deelnemer stelde de marshmallow bijvoorbeeld voor als een foto. Omdat je een foto niet kan eten, wordt verleiding geremd. Ditzelfde effect treedt in werking bij de aanspreekvorm in de derde persoon en nog beter bij een ouderwetse verkleedpartij.
Tot slot scoorden de 6-jarigen een stuk beter met hun concentratievermogen dan de 4-jarigen. Er is dus hoop als je kleuter zich nog steeds niet kan concentreren.