Kasper Hermans
Kasper Hermans Good vibes 16 apr 2017
Leestijd: 3 minuten

Het kindvrije leven wordt steeds populairder

Gezinnen met minimaal tien kinderen waren niet zo heel lang terug nog redelijk gangbaar in Nederland. Tegenwoordig zie je een stuk minder grote gezinnen en koppels blijven ook steeds vaker zonder nageslacht. Ze hebben geen zin in huilende kinderen of de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken. Ze zijn niet bereid ‘te lijden’. Waar dat een paar decennia not done was, lijkt het nu steeds meer een trend te worden.

DINKi

Sinds de jaren tachtig is het begrip DINKi (Double Income, No Kids) langzaam ingeburgerd. Tijdens de economische crisis van toen begonnen de doelen van de jongeren te veranderen. Doordat het moeilijker was een baan te krijgen, bleven ze langer thuis wonen. Het huis-boompje-beestje was hierdoor niet langer per definitie het ideaal.

Volgens psycholoog Annie de Acevedo draagt een mentale verandering er ook fors aan bij. „Deze generatie doet er alles aan om hun comfortzone niet te hoeven verlaten”, meent De Acevedo in gesprek met Metro World. „Een kind opvoeden vergt ontzettend veel moeite, daarvoor zijn ze te verwend en te zelf gecentreerd. Het zijn kinderen die niet volwassen willen zijn, maar die wel de volwassenheid hebben om te zien dat ze zichzelf al amper kunnen handelen. Laat staan een kind.”

Gelijke vinden

Karen Malone, oprichter de inmiddels grote blog van Not.Mom, denkt echter dat het niet iets is van alleen deze generatie. „Het internet stelt ze instaat om hun geluid te laten horen en mensen met de gelijke wens te vinden. Zonder deze social netwerken voelen ze zich snel geïsoleerd en anders, want uiteindelijk loop je minder snel tegen niet ouders aan.” Volgens haar vervult haar eigen community – die vooral gericht is op vrouwen – een belangrijke rol. „Hoewel het al vrij geaccepteerd is, zijn er altijd mensen die vrouwen zullen zeggen dat het egoïstisch is en dat kinderen het mooiste zijn. Het moeder zijn is altijd neergezet als de mooiste taak voor vrouwen, en voor velen geldt dat ook. Maar niet voor iedereen.”

Kindervrije zones

Hoewel het proces al langer gaande is, begint de markt er nu eindelijk ook op in te spelen. Steeds meer producten zijn exclusief voor mensen zonder kinderen. Met name in de reissector zijn er aanbiedingen waar je alleen op in kan gaan als je geen kind hebt – of het in ieder geval niet meeneemt. In de treinen van het Spaanse Ranfe zijn er nu stiltecoupés, waar kinderen onder de veertien niet in mogen, terwijl de Indiase vliegtuigmaatschappij IndieGo ruimtes heeft, waar kinderen onder de twaalf niet zijn toegestaan, iets dat overgenomen is van Malaysia en Singapore Airlines.

Niet alleen de reis, maar ook de bestemming is steeds vaker kindvrij. Het Ojai Resort in Californië heeft een compleet kinderverbod en sommige plekken gelden ze af en toe. Op sites als Tripadvisor kan je ook steeds vaker aanvinken dat je kindvrij wil reizen. De Australische restauranthouder Lyam Flynn maakte zijn restaurant ook een plek waar louter nog volwassen mochten komen, ondanks felle kritiek. „Maar ik kreeg van klanten hiervoor juist veel verzoeken. Ze konden soms het gehuil van de kinderen niet meer aan.”

Geen discriminatie

Een manier van discriminatie is het volgens De Acevedo allerminst. „Er zijn ook heel veel aparte ruimtes en regelingen voor ouders met hun kinderen.” Ook Malone ziet dat de markt er steeds meer op in gaat spelen. „Het loont steeds meer om er in te adverteren, dus steeds meer bedrijven willen daar de voortrekkersrol in spelen. Ik denk dat het uiteindelijk goed is dat deze kindvrije ruimtes er komen, vooral in de reissector. Daar is al veel begrip voor de doelgroep.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.