Erik Jonk
Erik Jonk Good vibes 23 mrt 2017
Leestijd: 7 minuten

Daphnes modellenagent bleek ordinaire pooier

Kinder- en mensenhandel is een mondiaal probleem en speelt ook in Nederland. Dat moet worden aangepakt en zichtbaar worden.

Daphne (20) wilde model worden. De modellenagent die van haar een topmodel zou maken, bleek een professionele pooier te zijn. Het gedroomde modellenbestaan werd voor Daphne een tien maanden durend trauma in de prostitutie.

Daphne is een van de vele voorbeelden van kinder- en mensenhandel in Nederland. Dit forse probleem is mondiaal en speelt ook in ons land. Een Hongaarse vrouw die tegen haar wil in de Amsterdamse seksindustrie belandt, een Guinees kind dat als huisslaafje bij een gezin in Den Haag moet werken, een minderjarig meisje dat gedwongen in de Eindhovense escortbranche…

Bewustwordingscampagne

Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) vindt dat er veel meer aandacht voor het probleem moet zijn en start daarom dinsdag 21 maart de landelijke bewustwordingscampagne Maak Het Zichtbaar. Het grote publiek moet bewust worden gemaakt en vooroordelen moeten worden weggenomen.

„Mensenhandel vindt plaats binnen alle lagen van de samenleving”, zegt Frank Noteboom van het CKM. „In alle soorten buurten, straten en huizen. Dat is iets wat veel mensen niet weten. Ook omdat criminelen er alles aan doen slachtoffers buiten beeld te houden. Daar willen we verandering in brengen. Hoe meer mensen weten dat mensenhandel in onze samenleving een rol speelt, hoe meer we er samen tegen kunnen doen. En dat start bij het zichtbaar maken van het probleem. Iedere oplettende burger kan namelijk signalen oppikken en melden en daarmee een bijdrage leveren aan de strijd tegen mensenhandel. In onze campagne Maak het zichtbaar leggen we hier de nadruk op.” Tijdens de campagne wordt een zogeheten Escapevan ingezet, om – hoe onmogelijk bijna ook – iets van het beklemmende gevoel te kunnen ervaren (meer info vind je verderop).

Daphne kreeg bij haar carrièredroom hulp van een vriend. „Hij kende een modellenagent met goede contacten. Met kriebels in mijn buik stapte ik op mijn zeventiende de woning van deze agent binnen. Toen ik samen met een paar mannen en een meisje om de tafel zat, voelde ik meteen dat er iets niet deugde. Ze kwamen erg dreigend over en zeiden dat mijn leven voorgoed zou veranderen. Ik voelde me in het nauw gedreven en liet het allemaal gebeuren. Weglopen durfde ik niet. Die middag ben ik meerdere malen verkracht. Ze maakten foto’s en video-opnamen van de verkrachtingen en gebruikten die als chantagemiddel. Als ik niet deed wat deze mannen zeiden, kregen mijn ouders te zien wat ik had uitgespookt. Daarna zouden ze me vermoorden.”

Lege blik

Tien maanden lang was Daphne in de ban van pooiers. „Ik was doodsbang dat ze me iets zouden aandoen en had daarom dagelijks seks met vreemden. Ik kreeg een kleine vergoeding waarmee ik mijn huur en eten en drinken kon betalen. Geleidelijk aan veranderde ik in een robot. Ik voelde amper nog iets. Op de momenten dat ik vrij was, keek ik met een lege blik voor me uit of surfte ik doelloos op het internet. Vrienden had ik niet meer. Ik schaamde me, bleef het liefst 
de hele dag binnen. Op een nacht vertelde ik via een chatbox mijn hele verhaal aan een wildvreemde jongen. Dat voelde veilig. Deze jongen sprak op me in en zei dat ik de politie moest inschakelen. Een paar uren later stapte ik het bureau binnen en werd ik doorverwezen naar de crisisopvang.”

Daphnes modellenagent bleek ordinaire pooier

Een voorbeeld van een buitenlandse in ons land is Sophia (26). Zij ontvluchtte de oorlog in haar geboorteland Oeganda. In de hoop op een beter leven kwam ze naar Nederland. Hier werd ze in een kamer opgesloten en gedwongen om seks te hebben met vreemde mannen.

Leven getekend

„Mijn jeugd werd bepaald door armoede en oorlog. De rebellen namen mijn broertjes mee om als kindsoldaten te vechten tegen de staat; mijn zusjes werden ingezet als seksslavinnen. Mijn moeder stierf, mijn vader kwam op een dag niet meer thuis. Om in leven te blijven, moest ik mezelf nuttig maken voor de rebellen. Verkrachting en mishandeling tekenden mijn leven, maar op een dag ontmoette ik een blanke man, Gabriel. Hij was de eerste man die me niet wilde misbruiken, maar me wilde helpen. ’In Nederland woont een echtpaar dat geen kinderen kan krijgen’, zei hij. ‘Ik heb ze verteld over jou en ze willen je adopteren.’ Ik geloofde hem. Gedwongen prostitutie was het ergste dat me kon overkomen. De schaamte en minachting die ik voor mezelf voelde, maakten me helemaal kapot. Ook lichamelijk ging het steeds slechter met me. Ik had vreselijke pijn in mijn buik en ze gaven me ‘medicijnen’ via een injectie in mijn arm. De drugs zorgden ervoor dat ik gevoelloos werd. Niets kon me nog schelen.”

Zowel Daphne als Sophia wist te ontsnappen en heeft bij de politie aangifte kunnen doen. Beide vrouwen hebben een trauma, maar hun leven weer op kunnen pakken.

Frank Noteboom: „De verhalen van Daphne en Sophia leren ons dat iedereen het slachtoffer kan worden van een mensenhandelaar. Door het delen van verhalen van slachtoffers willen we iedereen bewust maken en vooroordelen wegnemen die er vaak bestaan rondom slachtoffers van mensenhandel. Zo worden jonge meisjes die in handen vallen van een loverboy vaak naïef genoemd. Die hadden toch ‘nee’ kunnen zeggen of gewoon weg kunnen lopen? En meisjes en vrouwen uit landen als Nigeria en Guinee die met de belofte van een goedbetaalde baan in Nederland hier in de seksindustrie belanden, zijn zij enkel goedgelovig?”

Taboe doorbreken

„Door middel van de campagne willen we de verbinding maken tussen slachtoffers en de rest van de samenleving en het taboe doorbreken dat op dit onderwerp rust. Zodra er vanuit de samenleving meer begrip komt, zullen automatisch meer slachtoffers hun verhaal durven te vertellen en hulp te zoeken. De schaamte en het taboe dat kan worden gevoeld, moet worden doorbroken. We moeten naar een andere manier van denken: slachtoffers hebben namelijk nooit schuld aan het feit dat ze zijn uitgebuit. Het zijn de mensenhandelaren en hun afnemers die hier schuld aan hebben.”

Meer weten? Kijk op de campagnewebsite www.maakhetzichtbaar.nl. Daarop vertellen meer jonge slachtoffers van mensenhandel hun verhaal.

Kinderhandel, wat is het?

Kinderhandel is een vorm van mensenhandel en wordt gedefinieerd als ‘het rekruteren, vervoeren, herbergen en/of opnemen van een kind met uitbuiting als doel’. Kinderen kunnen het slachtoffer worden van seksuele uitbuiting, criminele uitbuiting of gedwongen bedelen. Ook kunnen kinderen gedwongen worden te werken in bijvoorbeeld de kledingindustrie en op hennepplantages. Het komt ook voor dat kinderen, al dan niet door kindhuwelijken, in Nederland gehouden worden als huisslaven. Zij worden daarbij onttrokken aan het zicht van de samenleving.

Ontsnappen uit de Escapevan

De Escapevan is een belangrijk element van de campagne Maak Het Zichtbaar. Deze opvallende caravan is omgebouwd tot escaperoom en is de vanaf dinsdag in vier plaatsen in Nederland te zien.

Om 12.45 uur geven Nathan de Vries (Spuiten & Slikken, BNN) en fractievoorzitter van de ChristenUnie Gert-Jan Segers op Het Plein in Den Haag het startsein voor de Escapevan. Bezoekers worden in de speciaal ingerichte caravan opgesloten en moeten via verschillende puzzelelementen proberen te ontsnappen. Frank Noteboom van het CKM: „We willen mensen zelf de ervaring geven, ook al is het maar tien minuten, hoe beklemmend en bedreigend het kan zijn als je in een uitbuitingssituatie zit.”

De agenda

• Vandaag tot en met vrijdag: Het Plein, Den Haag.

• 28 maart: Mahlerplein, Amsterdam.

• 30 maart: Wilhelminaplein, Leeuwarden.

• 1 april: Stadhuisbrug, Utrecht.

Daphnes modellenagent bleek ordinaire pooier
De grootste prijzen van de Nationale Postcode Loterij vielen op Nieuwjaarsdag in Den Haag. / Remko de Waal | ANP

Strijd met lotengeld

Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij, zo ook de campagne Maak Het Zichtbaar. De ‘loterij’ werd in 1989 opgericht om goede doelen te steunen. Inmiddels spelen 2,5 miljoen mensen de Nationale Postcode Loterij. De deelnemers steunen daarbij tegelijkertijd goede doelen, 99 in totaal. De helft van de lotprijs is voor die doelen bestemd.

Het CKM werd in 2013 met het geld van de loten opgericht. Met de steun van de Nationale Postcode Loterij konden Fier (het landelijk expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties) en Terre des Hommes (de organisatie die voorkomt dat kinderen worden uitgebuit) de handen ineenslaan. Kennis en expertise werden gebundeld om zo samen als het CKM de strijd tegen kinderhandel in Nederland daadkrachtiger en efficiënter aan te gaan. Het CKM heeft in 2013 de ambitie uitgesproken om door middel van innovatieve projecten, gedegen onderzoek en het delen van expertise de uitbuiting van kinderen en volwassenen te verwijzen tot naar waar het hoort: de geschiedenisboeken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.