Crowdfunding stuurt vliegtuig plus eten naar Somalië
Bijdragen aan een goed doel kan tegenwoordig ook op andere manieren dan ouderwets geld overmaken naar een instelling als het Rode Kruis of Artsen Zonder Grenzen. Met behulp van crowdfunding worden er steeds meer acties opgezet om zowel groepen als individuen te helpen. Er zijn talloze websites die je daarvoor kunt gebruiken en heb je het geluk dat de campagne bekendheid vergaart? Dan kan het opgehaalde bedrag flink oplopen. Metro zet een aantal zeer geslaagde acties op een rij.
De aanleiding voor dit stuk is de campagne van Jérôme Jarre en Chakabars Clarke. Puntje: ze zijn beiden influencers, dus onder bepaalde groepen mensen al bekend. De mannen wilden meehelpen om de hongersnood in Somalië tegen te gaan. Niet direct met geld, maar met een vliegtuig dat voorraden voedsel naar het Afrikaanse land brengt. Hiervoor zetten ze de campagne The Love Army for Somalia op. Doel van het crowdfunden? In eerste instantie 1 miljoen dollar, maar dit werd al snel verhoogd naar 2 miljoen.
Jarre en Clarke, die hulp kregen van de beroemde Amerikaanse vlogger Casey Neistat, richtten hun pijlen op Turkish Airlines, die vliegen naar de Somalische hoofdstad Mogadishu. De vliegtuigmaatschappij was er als de kippen bij en besloot mee te helpen. De hashtag #TurkishAirlinesHelpSomalia werd ingezet en toen Ben Stiller zich ermee ging bemoeien, ging het echt hard. Er werd net als destijds bij de campagne voor ALS, een ice bucket challenge ingegooid, nog meer sterren werden genomineerd en de donaties stroomden binnen. De grens van 2 miljoen is al lang bereikt en het vliegtuig plus voedsel is al gereserveerd, maar de initiatiefnemers en supporters gaan door om zoveel mogelijk geld op te halen.
WE GOT A ✈️ & 🥖!!
LET'S DO MORE!
I NOMINATE @LewisHamilton @EmmaWatson @Caradelevingne & @Alyssa_Milano TO JOIN ME!#NominatedForSomalia pic.twitter.com/Tk0F8puVWV
— Ben Stiller (@BenStiller) March 20, 2017
Een vergelijkbaar project voor een groot goed doel is People’s Convoy. Met de campagne wilden de initiatiefnemers in eerste instantie medisch personeel van getroffen ziekenhuizen in Syrië helpen. Startdoel? 10.000 pond. Eindbedrag? Ruim 155.000 pond. In tien dagen tijd. Een konvooi met genoeg voorraden en vrijwilligers naar Aleppo om daar een nieuw kinderziekenhuis op te zetten.
Nederlandse initiatieven
Ook in Nederland worden er acties middels crowdfunding op touw gezet. Via het platform Crowdaboutnow zette restaurateur Gijs Werschkull een campagne op om Syrische vluchtelingen meer te laten integreren in ons land. Dit resulteerde in het restaurant Syr, waar vluchtelingen met horecatalent de bezoekers met de Syrische keuken lieten kennismaken. Het beoogde bedrag van 165.000 euro werd binnen drie weken opgehaald.
Niet alleen voor groepen
Crowdfundingcampagnes kunnen gericht zijn op groepen, maar worden ook vaak opgezet voor individuen. Neem het verhaal van Fidencio Sanchez, de ijsjesman. Deze in Chicago woonachtige man op leeftijd werd gespot door een weldoener die het niet aan kon zien dat Sanchez op zijn leeftijd nog werkte. Hij plaatste een foto van de man op Facebook, kreeg tal van reacties en een vriend van hem bracht hem op het idee er een crowdfundingcampagne van te maken. Zo gezegd, zo gedaan. Het doel van 3000 dollar werd al snel bereikt en inmiddels is er met de actie bijna 385.000 dollar opgehaald.
Dit bewijst dat er in eerste instantie slechts een individu met het hart op de juiste plaats voor nodig is om het leven van een ander drastisch te veranderen. Zo ook het verhaal van Jakeem Tyler, een medewerker van fastfoodrestaurant Chick-fil-A die met een brace om zijn nek en zijn arm in een mitella aan het werk was. Een klant vroeg wat er met hem aan de hand was. Nadat hij had uitgelegd dat hij een ongeluk had gehad, maar toch moest werken vanwege een gebrek aan geld, besloot de man zijn verhaal op GoFundMe te zetten. Met 2500 dollar als doelbedrag en inmiddels bijna 45.000 dollar opgehaald, is ook dit een voorbeeld van succesvolle crowdfunding.