Mercedes ruilt robots in voor mensen
Robots hebben veel kwaliteiten. Ze kunnen bijvoorbeeld moeiteloos een Rubix’s Cube oplossen, pianospelen en golfen. Er is weinig wat ze niet kunnen. Mercedes denkt daar anders over. Het bedrijf ruilde op een deel van hun productielijn hun robots in voor mensen.
De nieuwe S-klasse lijn van de autofabrikant blijkt te ingewikkeld te zijn voor robots. Mercedes geeft kopers namelijk de optie om onderdelen te personaliseren en naar hun smaak aan te passen. Zo kunnen klanten naar wens een warme of koude bekerhouder laten installeren.
Winstgevend
De robots kunnen dus niet meer eindeloos één variant produceren maar moeten continue verschillende auto’s maken. En daar zit het probleem. „Het kopen van een luxe auto is niet meer genoeg. Klanten willen hun auto eigen maken zodat ze opvallen. Ook blijkt aanbieden van extra opties winstgevend”, vertelt hoofd productie Markus Schaefer aan Bloomberg.
Natuurlijk vervangt Mercedes niet alle robots. Machines zijn nog steeds handig voor grote klussen zoals het verven van een auto of het installeren van motoren. Zo zie je maar weer: de doemverhalen over robots zijn in sommige branches (nog) helemaal niet aan de orde.