Bedrijf onder vuur om knetterracistische commercial
In Thailand is flinke ophef ontstaan om een reclamespot van cosmeticabedrijf Seoul Secret. Vooral de slogan "Je moet gewoon blank zijn om te winnen", schoot veel inwoners van het Aziatische land in het verkeerde keelgat.
De commercial is voor het nieuwe product Snowz, een huidbleekmiddeltje. In het spotje is de beroemde Thaise actrice Cris Horwang te zien. Zij zegt: "Wanneer ik niet meer voor mezelf zou zorgen, zou alles waarvoor ik zo hard heb gewerkt, alle investeringen die ik gedaan heb om blank te blijven, meteen verdampen."
Nieuwe sterren
Vervolgens vertelt de 35-jarige Horwang dat ze dan zou vervagen en vervangen zou worden door nieuwe sterren. Naast haar verschijnt een jongere vrouw in beeld, terwijl Horwangs huidskleur donkerder en donkerder wordt. Een voice-over prijst vervolgens Snowz aan met: "Je moet gewoon blank zijn om te winnen".
https://www.youtube.com/watch?v=Gt5OKzofUI8
Tegenstanders van de reclame zijn niet alleen pislinkwoest op Horwang, maar vooral op Seoul Secret. In een verklaring stelde het cosmeticabedrijf razendsnel dat het "absoluut niet de bedoeling had een discriminerende of racistische boodschap te verspreiden".
Donker = platteland
Middeltjes om je huid te bleken in Thailand retepopulair, ieder jaar neemt de verkoop toe. Inwoners met een donkere huidskleur worden in het land al snel geassocieerd met het platteland, waardoor vooral veel inwoners van de steden cosmetische producten gebruiken om er blanker uit te zien.
Seoul Secret is ook zeker niet het eerste bedrijf dat in Thailand onder vuur komt te liggen vanwege een racistische reclame. Zo ontstond in 2013 veel ophef over een spotje van het Amerikaanse Dunkin’ Donuts dat de nieuwe chocoladedonut liet aanprijzen door een zwartgeschminkte vrouw. Een merk tandpasta die donkergekleurd is door de kruiden die erin zitten, gebruikte de slogan "Het is weliswaar zwart, maar toch goed".