Donna van der Kolk
Donna van der Kolk Good vibes 23 mrt 2015
Leestijd: 2 minuten

Middelbare scholier leest nog graag voor de lol

Bijna 60 procent van de middelbare scholieren leest regelmatig voor het plezier een boek. Dat blijkt uit onderzoek van Scholieren.com.

58 procent van de middelbare scholieren heeft de afgelopen drie maanden één of meerdere boeken voor het plezier gelezen. Website Scholieren.com kwam met deze misschien wel onverwachte uitkomst na een leesonderzoek onder ruim duizend leerlingen.

Literatour

Ondanks dit volgens het onderwijs positieve gegeven gaat vandaag Literatour van start: een project om met jongeren in gesprek te gaan over literatuur en hen te inspireren een boek te lezen. De organisatie daarvan is in handen van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse boek (CPNB).

Met als doel het leesplezier bij leerlingen tussen de 15 en 18 jaar aan te wakkeren, bezoeken schrijvers als Daniëlle Bakhuis en Mano Bouzamour middelbare scholen in Etten Leur, Oegstgeest, Drachten en Veghel.

Lees ook: Tiener wil absentiebrief gymles, ma reageert geniaal

Hopeloos ouderwetse literatuurlijst

Volgens het onderzoek van Scholieren.com is niet het gebrek aan leesplezier een probleem, maar het literatuuronderwijs. Want hoewel 38 procent van de scholieren zegt twee tot drie uur per week voor het plezier te lezen en zeven op de tien ondervraagden meer boeken zouden lezen als ze daar meer tijd voor hadden, lezen scholieren niet graag voor school. De literatuurlijst van de docent sluit namelijk niet aan op hun wensen.

Lees ook: Prinses Amalia kiest middelbare school

Recente titels

Scholieren vinden dat het literatuuronderwijs op hun school beter kan door bijvoorbeeld meer recente boeken en vertaalde literatuur aan de leeslijst toe te voegen. Bijna de helft van de scholieren zegt dat de literatuurlijst van de docent Nederlands te weinig recent werk bevat en nagenoeg een derde noemt deze lijst hopeloos ouderwets.

Ook CPNB vindt dat hedendaagse boeken in schoolbibliotheken en op leeslijsten vaak ondervertegenwoordigd zijn. In samenwerking met Talent, de lesmethode Nederlands van uitgeverij Malmberg, is daarom de Literatour Boekentipper ontwikkeld. Hiermee kunnen leerlingen ontdekken welk boek het beste bij ze past en dit zijn bewust recente titels.

Lees ook: Kleine en sfeervolle boekwinkels doen het beter

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.