Definitief: verkoop nieuwe brandstofauto’s vanaf 2035 verboden
De emissieloze kogel is door de kerk. Europa heeft definitief besloten dat de verkoop van nieuwe brandstofauto’s vanaf 2035 verboden wordt. Het verbod gaat gelden in alle 27 EU-landen.
Overigens zitten er wel een paar uitzonderingen in het besluit. Kleine fabrikanten, die minder dan 10.000 voertuigen per jaar maken, mogen tot 2036 onderhandelen over minder strenge eisen. Ook komt de Europese Unie nog met een voorstel om CO2-neutrale brandstoffen na 2035 wél toe te staan.
Brandstofauto’s en -bestelbussen in 2035 verboden
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto’s en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021). Voor bestelbussen geld een verlaging van 50 procent in 2030.
In de praktijk betekent het verbod op brandstofauto’s dat fabrikanten moeten overgaan op volledig elektrische auto’s. Modellen met een brandstofcel, waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit, gelden ook als uitstootloos.
Weerstand uit de Europese auto-industrie
Het Europese plan stuitte tot voor kort op weerstand vanuit de auto-industrie. Ook nu nog zijn meerdere fabrikanten er niet blij mee. Op de autoshow van Parijs spraken onze collega’s van Autovisie met Uwe Hochgeschurtz, topman van Stellantis in Europa. Hij denkt dat EV’s ook in 2035 nog te duur zullen zijn.
„Europa moet ervoor zorgen dat in 2035 bijna iedereen een elektrische auto kan betalen”, zei Hochgeschurtz. „Het verbod op nieuwe brandstofauto’s komt eraan, maar ik denk dat ook dan veel mensen geen volledig elektrische auto kunnen betalen.” Stellantis-CEO Carlos Tavares riep dat eerder ook.
Productiekosten van elektrische auto’s niet snel omlaag
Natuurlijk is er in 2035 een tweedehandsmarkt waar consumenten terecht kunnen, maar in het ideale geval wil je zo min mogelijk mensen die richting op sturen, vindt Hochgeschurtz. Anders geef je de occasionmarkt een enorme boost en komt het met de klimaatdoelen van de EU nog niet goed.
Hochgeschurtz: „De productiekosten van een EV zijn gemiddeld 10.000 euro hoger dan die van een conventionele auto. We beginnen bij Stellantis steeds meer te profiteren van schaalvoordelen, maar de benodigde grondstoffen worden juist duurder. En dat laatste zie ik zo snel niet verdwijnen.”
Lof voor oud-leeuwin Daphne Koster in Kamp van Koningsbrugge: ‘Wat een powervrouw’