Facebook weigert miljoenen advertenties en berichten om oneerlijke verkiezingsinformatie
Facebook zorgt tijdens de komende Amerikaanse verkiezingen naar eigen zeggen voor eerlijke informatievoorziening. Daar werken in totaal 35.000 mensen aan mee.
Zo heeft Facebook 2,2 miljoen advertenties en 120.000 berichten geweigerd, omdat die tot doel zouden hebben gehad de opkomst bij de verkiezingen te beperken. Dat zei de vicepresident van de sector communicatie van Facebook, Nick Clegg, in gesprek met de Franse krant Journal du Dimanche.
In de aanloop naar de verkiezingen van 3 november heeft Facebook volgens Clegg ook 150 miljoen waarschuwingen geplaatst. Die waarschuwen mensen over de waarschijnlijk onjuiste inhoud van een bericht.
Misbruik Facebook
Facebook wil voorkomen dat het sociale medium net als in 2016 in de Verenigde Staten wordt misbruikt om kiezers met onjuiste informatie te beïnvloeden. Het platform heeft volgens Clegg 35.000 mensen aan het werk. Die waken over de veiligheid van sites die voor de stembusgang belangrijk kunnen zijn.
Daarbij werken ze volgens hem samen met ongeveer zeventig gespecialiseerde mediapartners om informatie die mensen aanbieden te checken.
Kunstmatige intelligentie
Clegg zei dat „we ook kunstmatige intelligentie-instrumenten hebben”. Die maken het mogelijk miljarden posts en nepaccounts te verwijderen, zelfs voordat gebruikers ze aangeven. Facebook slaat bovendien „alle advertenties en informatie, zoals hun financiering of herkomst, zeven jaar op om transparantie te garanderen.”
De grote mediabedrijven worden er met de naderende presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten steeds vaker van beschuldigd censuur te plegen. Vooral ten gunste van tegenstanders van de huidige Amerikaanse regering van president Trump.
Lees ook: Henk Otten wil door met nieuw boegbeeld na vertrek Henk Krol uit Partij voor de Toekomst