Choco-oorlog: Ritter Sport wint strijd van Milka over vierkante vorm
Chocolademerk Ritter Sport mag als enige vierkante chocoladerepen maken. Dat heeft de rechtbank in Duitsland bepaald.
Milka probeerde jarenlang het monopolie op de vierkante chocoladereep van Ritter Sport te doorbreken, maar de hoogste rechter ging daar niet in mee.
Er wordt al ruim tien jaar geprocedeerd over de chocoladerepen. Het Duitse merk maakt de vierkante chocoladerepen al sinds 1932. Volgens het merk zijn de vierkanten zo typerend dat klanten ze zelfs zonder de merknaam zouden herkennen. Ritter Sport heeft de vierkante chocola dan ook als merk geregistreerd.
Chocola is chocola
Maar de van oorsprong Zwitserse concurrent Milka vindt dat onzin. Chocola is chocola, vindt het bedrijf. In 2010 brachten ze daarom een vierkante reep op de markt, tot grote verontwaardiging van Ritter Sport.
Ondanks de registratie van de vierkante reep door Ritter Sport, oordeelde de rechter in 2017 dat het bedrijf geen rechten kan ontlenen aan de vorm omdat je chocola in allerlei vormen kan brengen.
Maar het Duitse merkrecht kent ook gevallen waarbij bedrijven wel alleenrecht kunnen claimen op de vorm van chocola. Zo heeft chocolademaker Lindt het alleenrecht kunnen claimen op zijn gouden paashaasjes en wist Ferrero Rocher hetzelfde te doen voor de pralinekogel. En ook het Zwitserse chocolademerk Toblerone kreeg het alleenrecht op de typerende reep die uit driehoekjes bestaat.
Definitieve uitspraak
Ritter Sport wist dankzij deze rechtszaken alsnog zijn gelijk te halen, twee jaar geleden in het hoger beroep. Maar Milka legde zich daar niet bij neer. Nu ligt er de definitieve uitspraak van de Bundesgerichtshof, de hoogste Duitse rechter. Die oordeelt dat de chocolade in vierkante verpakking een bepaalde kwaliteitsverwachting wekt bij de consument en alleen Ritter Sport mag de vorm nu nog gebruiken.
Lees ook: Chocoladewinkels steeds populairder dan snoepzaken