Redactie Metro
Redactie Metro Buitenland 18 jun 2020
Leestijd: 2 minuten

Facebook verwijdert berichten Trump-campagne om ‘nazisymbool’

Facebook heeft berichten van het campagneteam van Trump verwijderd, omdat er een omstreden nazisymbool bij zou staan. Al gebruikt Facebook precies hetzelfde symbool als een van hun emoji’s, zegt team Trump.

Facebook heeft berichten van het campagneteam van president Donald Trump verwijderd vanwege het gebruik van een omstreden symbool. Het ging volgens de krant Washington Post om een omgekeerde rode driehoek, die vergelijkbaar is met het symbool dat communisten en andere gevangenen moesten dragen in de concentratiekampen van nazi-Duitsland.

Extreemlinks

De omgekeerde rode driehoek verscheen onder meer in gesponsorde berichten van de campagnepagina Team Trump op Facebook. Die waarschuwde gebruikers voor „gevaarlijke extreemlinkse” groepen en vroeg lezers een petitie te ondertekenen tegen Antifa, een groep antifascistische activisten. Die zijn door Trump in verband gebracht met recente rellen, al is er geen bewijs dat ze een rol van betekenis speelden.

Emoji

Op Twitter wordt verdeeld gereageerd. Zo zegt iemand dat Big Tech „gek geworden” is. „Het lijkt precies op de emoji die Facebook zelf ook gebruikt, en ook op verkeersborden door heel het land.”

Facebook laat de krant weten dat de berichten zijn verwijderd omdat ze strijdig waren met het beleid van het bedrijf. Het is volgens een woordvoerder niet toegestaan om symbolen van verboden haatgroepen te gebruiken zonder enige uitleg.

De Trump-campagne reageert verbaasd op het besluit. „De rode driehoek is een Antifa-symbool”, zegt een woordvoerder, die zegt dat het symbool onder meer te zien is op iPhone-hoesjes en waterflessen. „We willen ook even opmerken dat Facebook een emoji heeft van een omgekeerde rode driehoek die er precies hetzelfde uitziet. Dus het is raar dat ze alleen deze advertentie aanpakken.” WhatsApp heeft de emoji ook.

Twitter

De Amerikaanse president Trump heeft een gespannen relatie met sommige socialmediabedrijven. Zo reageerde hij onlangs woest toen Twitter, waar hij 82 miljoen volgers heeft, een factcheck plaatste bij een van zijn tweets.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.