Cassandra Oostrom
Cassandra Oostrom Binnenland Gisteren
Leestijd: 2 minuten

Geen tv-reclames voor snoep: kabinet wil kindermarketing aanpakken (maar niet online)

Het kabinet wil de marketing van snoep en drankjes voor kinderen beperken. Denk aan het verbannen van tekenfilmfiguren op snoepverpakkingen en een verbod op tv-reclames voor koek overdag.

Maar experts en actiegroepen zijn kritisch, zo meldt Trouw. Staatssecretaris Vincent Karremans (VVD) van Jeugd, Preventie en Sport richt zich namelijk niet op online reclames. Voor influencers en digitale campagnes blijft hij rekenen op zelfregulering, in overleg met ondernemers. 

Reclames voor snoep subtiel

Op dit moment vallen alleen influencers met meer dan 500.000 volgers onder de Mediawet. Dat betekent dat slechts een kleine groep vloggers zich aan marketingregels voor kinderen moet houden.

Volgens Frans Folkvord, onderzoeker aan de Universiteit Tilburg en verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie, is dat niet genoeg. „Het kabinet loopt zonder digitale aanpak achter de feiten aan”, vindt hij. Folkvord promoveerde op onderzoek naar reclame voor ongezonde voeding en ziet dat marketing steeds geraffineerder wordt.

„In 2016 onderzocht ik al ‘advergames’, kinderspelletjes vol sluikreclame voor snoep en fastfood. Nu gaat het nog subtieler”, weet Folkvord. Denk aan populaire influencers die tegen betaling ‘even’ met een chocoladereep zwaaien. „Zelfs zonder logo’s weten fabrikanten producten via influencers te hypen. Jongeren bestellen het vervolgens gewoon online.”

Volgens Folkvord, zelf vader van twee dochters van 9 en 11 jaar, is het naïef om te denken dat ouders dit kunnen tegengaan. „Deze marketing is overal en extreem slim. Alleen harde wetgeving helpt.”

Strengere wetten

Voor tv-spotjes en verpakkingen kiest Karremans wel voor strengere wetten. Dat is opvallend, want de voedselindustrie mocht zichzelf jarenlang reguleren. De staatssecretaris bouwt voort op plannen uit het vorige kabinet-Rutte, waarin al werd voorgesteld om kindermarketing voor ongezond eten en drinken te beperken.

Wat betekent dat concreet? Geen kinderidolen, spelletjes of kinderfoto’s meer op verpakkingen van ongezonde producten. Alles wat niet in de Schijf van Vijf past, valt onder de nieuwe regels.

Fabrikanten houden zich nu al nauwelijks aan regels

Hoe streng de aanpak precies wordt, moet deze zomer blijken als Karremans zijn plannen presenteert. Belangenorganisaties vragen zich af hoe effectief de regels worden. Mag een mascotte zoals Ronald McDonald straks ook niet meer? En hoe bewijs je dat een product specifiek op kinderen is gericht?

Volgens actiegroep FoodWatch houden fabrikanten zich nu al nauwelijks aan de regels. Zij pleiten samen met De Gezonde Generatie, een coalitie van welzijnsorganisaties, voor een totaalverbod op álle reclame voor ongezond eten en drinken gericht op jongeren, dus ook online.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties