Kerstkaarten oubollig? ‘Miljoenen zijn al verstuurd’ en dit zijn de trends
Fijne feestdagen wensen aan familie en vrienden middels een kerstkaart. Het is nog steeds behoorlijk populair, maar wat zijn de trends dit jaar? Dit weekend komt in ieder geval de grootste drukte voor het schrijven en versturen van de kaarten eraan.
Eerder deze week raadde postbedrijf PostNL al aan om je kerstkaarten voor 18 december op de bus te doen, wil je dat ze op tijd aankomen bij de ontvanger.
Miljoenen kerstkaarten
Nederlanders hebben in de eerste week na Sinterklaas in ieder geval al veel kerstkaarten verstuurd, merkt directeur Maurice Unck van de Nederlandse postdivisie van PostNL. Volgens hem zijn deze week miljoenen kaarten door de sorteercentra zijn gegaan. Na Sinterklaas komt traditioneel de verkoop van kerstkaarten op gang. Hallmark en Paperclip Cards verwachten echter niet dat mensen dit jaar meer kerstkaarten kopen dan vorig jaar.
Vooral dit weekend zullen veel mensen hun kerstkaarten schrijven en op de post doen, denkt Unck. Ook de piek in de bezorging verwacht hij dit weekend. „Er komen er nog veel meer, weten we uit ervaring”, zegt hij tegen persbureau ANP over het aantal kerstkaarten. Hij verwacht dat mensen ongeveer net zoveel kaarten sturen als vorig jaar, maar dat ze dit wat later doen. Dat komt volgens Unck onder meer doordat koopjesfestijn Black Friday dit jaar later viel dan afgelopen jaren.
Zelf maken of kiezen voor luxe varianten
PostNL stelt dat steeds meer mensen hun creativiteit gebruiken en een zelfgemaakte kaart of fotokaart sturen. Vooral jongeren tussen de 16 en 29 jaar zouden dit doen.
Hallmark merkt echter dat de populariteit van luxe en bijzondere kaarten stijgt en dat mensen juist minder verpakkingen met meerdere kaarten kopen. De aantallen zullen dit jaar volgens directeur Europa Jan Willem Koch van Hallmark iets lager liggen dan vorig jaar. Maar omdat de losse kaarten naar verhouding duurder zijn, blijft de omzet volgens hem ongeveer gelijk.
Hij verwacht dat het bedrijf dit jaar ongeveer 2 miljoen kerstkaarten verkoopt in Nederland, waarvan ongeveer een kwart via zijn website. „De eerste signalen vanuit de winkels zijn positief en online verlopen de verkopen tot nu toe ook voorspoedig”, meldt hij.
‘Moet nog op gang komen’
De directeur van Paperclip Cards, Puck van Aart, ziet juist dat traditionele kaarten met bijvoorbeeld kerstmannen, cadeaus en rendieren heel goed verkopen bij zijn bedrijf. Mensen die kerstkaarten kopen zijn volgens hem gemiddeld wat ouder.
Hij verwacht dat de verkopen van Paperclip Cards ongeveer gelijk zullen zijn aan vorig jaar. „We hebben ongeveer net zoveel verkocht aan klanten als vorig jaar, 5,6 miljoen euro aan kaarten in totaal. De kerstkaartenmarkt groeit niet echt”, zegt de directeur. Hij benadrukt echter dat de verkoop nog op gang moet komen.
Geen ‘bezorgschaamte’ nodig tijdens de feestdagen, volgens deze professor
Alcohol op de kerstborrel? Veel Nederlanders storen zich aan alcoholgebruik collega’s