Roos Ravensbergen
Roos Ravensbergen Binnenland Vandaag
Leestijd: 2 minuten

Veel neppe webshops op social media, ‘amper van echt te onderscheiden’ (maar zo kan het wel)

Ben jij ze weleens tegengekomen, nepwebshops op social media? Die zien er vaak erg legitiem uit, maar als je een bestelling plaatst, krijg je bijvoorbeeld een nepproduct of helemaal niets. De Consumentenbond roept Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, en de Europese Commissie nu op in te grijpen.

Volgens onderzoek van de bond tonen Instagram en Facebook systematisch advertenties die consumenten „met één klik doorsturen naar nepwebwinkels”. Dat zijn webshops die na betaling niets leveren. Van de ruim honderd onderzochte nepwebshops bereiken 71 daarvan klanten via advertenties op de twee grote socialemediaplatforms.

„Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat de deur openzet naar misbruik”, zegt de bond. Tegelijk zijn grote onlineplatforms verplicht om malafide content actief te weren en de risico’s voor consumenten zoveel mogelijk te beperken, stelt de belangenorganisatie op basis van de Digital Services Act (DSA). Het grote Californische techconcern zou niet voldoen aan deze Europese richtlijn die sinds een jaar geldt.

Consumentenbond: ‘Meta gaat slecht om met meldingen politie’

De Consumentenbond is ook ontevreden over hoe Meta omgaat met meldingen van de politie. „Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle andere advertenties die naar dezelfde nepshop linken.”

Bovendien is het voor consumenten lastig om nepwebshops van echte webwinkels te onderscheiden, vindt de Consumentenbond. Zo zouden de sites er gelikt uitzien, is het taalgebruik bijna foutloos en kunnen consumenten bij bijna de helft van de onderzochte websites met iDEAL betalen.

Daar ligt ook een taak voor de Nederlandse banken, zegt directeur Sandra Molenaar van de bond. „iDEAL heeft een betrouwbaar imago. Veel consumenten denken: dat is van de bank, dus dan zal het wel goed zijn. Maar criminelen hebben gewoon toegang tot het systeem. De Nederlandse banken zouden wat ons betreft ook echt kritischer moeten kijken naar wie hun tool gebruikt.”

Nepwebshops herkennen

Alhoewel het dus lastig kan zijn om een nepwebshop te herkennen, zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Zo adviseert de Consumentenbond om onderzoek te doen voordat je een aankoop doet. Zoek altijd reviews op van de webshop en laat je niet verleiden door advertenties op social media. Je kunt ook checken of de verkoper ‘echt’ is door de gegevens te checken op de website van de politie. Ook moet je altijd voorzichtig zijn met buitenlandse webwinkels

Elk dorp ‘een straatje erbij’? Dat levert zoveel extra woningen op

Luxe biefstuk of simpele riblap? Zo wordt taai vlees mals gemaakt

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties