Nikki Veerbeek
Nikki Veerbeek Binnenland 27 mei 2024
Leestijd: 3 minuten

Dit is hoe Booking.com en Agoda.com consumenten misleiden, volgens de Consumentenbond

Booking.com en agoda.com (allebei onderdeel van Booking) misleiden consumenten, zegt de Consumentenbond. Ze schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is.

Het is niet de eerste keer dat Booking.com op het matje wordt geroepen.

Zo worden consumenten door Booking.com en Agoda.com misleid 

Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken verschillende advertenties op Booking.com en Agoda.com. De boekingsssites maken gebruik van bepaalde trucjes als bezoekers van de site een accommodatie willen boeken:

Onvolledige prijzen

Booking.com en Agoda.com adverteren zonder daarbij onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dat druist in tegen de regels. Een voorbeeld: Booking.com adverteert met een hotelkamer in New York „al vanaf 211 euro per nacht”. Maar dat blijkt exclusief 75 euro aan belastingen en toeslagen te zijn.

Suggestie dat er schaarste is

Booking.com schermt consequent met schaarste. Zo is volgens de boekingssite over een half jaar op een willekeurige dinsdag al 84 procent van alle accommodaties in Nunspeet volgeboekt. Dat komt doordat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels zou het percentage beschikbaarheid echter veel hoger liggen. Ook zouden voor die nacht al twee vergelijkbare viersterrenhotels vol zitten, terwijl de onderzoekers ontdekt dat de enige twee andere viersterrenhotels in Nunspeet gewoon kamers beschikbaar bleken te hebben.

Agoda gebruikt hetzelfde sluwe trucje. De site beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Zo waarschuwt de site bij het boeken van een kamer voor twee personen, dat het „de laatste kamers” zijn. Maar wanneer de onderzoekers vervolgens voor tien personen proberen te boeken, zijn er ineens toch negen kamers beschikbaar. 

Verstopte voorwaarden

Aan de laagsteprijsgarantie van Agoda blijken allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat ‘gratis annuleren’ soms helemaal niet gratis is. 

Nepkortingen

Voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.

„Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

Booking eerder op de vingers getikt

In 2020 werden Booking.com en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), door verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. De bedrijven beloofden toen beterschap. In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om ‘zo nodig’ actie te ondernemen.

„Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform. Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden”, zegt een woordvoerder van Booking.com.

Psycholoog deelt zes ‘gouden tips’ bij een relatiebreuk en liefdesverdriet

Art Rooijakkers komt Over De Vloer bij Lieke Martens: ‘Topsport is superhard’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties