Nederlanders tanken volgens onderzoek steeds meer benzine, ondanks hoge brandstofprijs
Ondanks de hoge brandstofprijzen en opkomst van elektrische auto’s tanken Nederlanders steeds meer benzine. En dat we met zijn allen meer benzine zijn gaan gebruiken, heeft alles te maken met corona, meldt RTL Z in hun onderzoek.
De zender gebruikte voor het onderzoek gegevens van het ministerie van Financiën over de accijnsinkomsten en sloeg zelf aan het rekenen. Onlangs berichte Metro nog over de rap gestegen prijzen aan de pomp.
Dip van pandemie ruim te boven
Vorig jaar werd er volgens RTL Z 5,99 miljard liter benzine getankt. Dat betekent dat Nederland de dip die werd veroorzaakt door de coronapandemie inmiddels te boven is. Het was namelijk ruim 180 miljoen liter meer dan in 2019, het laatste jaar voor de virusuitbraak.
Op het hoogtepunt van de crisis was met de trein reizen nogal impopulair, en de mensen die in die tijd een auto hebben aangeschaft zijn niet meer terug het ov in gegaan, weet RTL Z te melden.
De cijfers van het onderzoek wijzen uit dat het dieselverbruik in Nederland wel omlaag is gegaan. Voor deze brandstof nam het aantal getankte liters tussen 2019 en 2023 juist met 13 procent af. Wil je op benzine (of diesel) besparen? Metro deelde in een eerder artikel tips om te korten op brandstof.
Rijden op benzine is erg gewild
In verkoopcijfers van autobrancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging is al langer te zien dat de dieselauto niet meer zo populair is. Dat heeft niet alleen te maken met bijvoorbeeld de imagoschade van rijden op diesel na het zogeheten sjoemelsoftwareschandaal, ook is de prijs van diesel flink omhoog gegaan.
Rijden op benzine is nog wel erg gewild. Zakelijke rijders stappen zelfs steeds vaker over van een volledige elektrische auto naar een hybride of benzineauto om de hoge kosten, stelden leasemaatschappijen gisteren nog. Nieuwe elektrische auto’s blijven namelijk relatief duur.
Voordeelregels elektrische auto’s komen te vervallen
Ook particulieren dreigen af te haken als het gaat om elektrisch rijden, omdat een aantal voordeelregelingen voor elektrische auto’s komen te vervallen. Zo worden deze auto’s in 2026 niet meer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, waardoor de maandelijkse kosten mogelijk fors omhoog gaan.
Van alle nieuwe personenwagens die vorig jaar op kenteken werden gezet, was 1,1 procent een diesel. Benzinewagens waren volgens de autobranche goed voor dik 30 procent van de markt, ruim 37 procent betrof een hybride voertuig en bijna 31 procent was elektrisch.
Prijzen aan de pomp rap gestegen dit jaar – tips om op benzine te besparen
Waarom onze hersenen (en wijzelf dus) dol zijn op de geur van benzine
Je iPhone weet vanaf nu de betekenis van alle waarschuwingssymbolen in je auto