Kiloknallers zijn verleden tijd bij deze supermarkt
Supermarktketen Jumbo stopt met alle tijdelijke ‘van voor’-aanbiedingen van vers vlees. De winkel heeft het nog maar net besloten, maar hoopt dat de afprijzingen eind mei verleden tijd zijn. De stap geldt voor al het verse rund- varkens- en kippenvlees in Nederland, in alle vestigingen en online.
De dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen stunten met goedkoper vlees en richtte de pijlen recent stevig op Jumbo. „Dat drukte inderdaad op de verantwoordelijkheid die we toch al voelden”, aldus een woordvoerster van Jumbo. Wakker Dier is ontzettend blij met de bekendmaking van de super. „We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont”, zegt een woordvoerder van de organisatie.
„Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden. Wakker Dier roept andere supermarkten op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen”, aldus de zegsman verder.
Fifty-fifty
Voor Jumbo is het wel een „moeilijke uitdaging om als eerste te stoppen met deze promotie van vlees”. Bijkomend voordeel voor de onderneming is echter dat mede hierdoor prijzen over de hele linie iets lager kunnen worden gehouden doordat er geen geld door aanbiedingen wordt misgelopen.
Van alle eiwitten die Nederlanders eten, is volgens Wakker Dier op dit moment 40 procent plantaardig. Veel partijen waaronder de overheid en de Gezondheidsraad vinden dat dit nog meer moet worden omdat dit beter is voor dieren, planeet en mens. „Wakker Dier vraagt bedrijven om actief toe te werken naar een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030”, vertelt de woordvoerder. Jumbo wil deze lijn volgen met gelijke percentages in genoemde jaren, dus volgend jaar al fifty-fifty.
‘Topprioriteit’
„We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitiedoel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties”, aldus Jumbo-topman Ton van Veen. Intussen wordt er gekeken naar de uitbreiding van de mogelijkheden in het aanbod van vleesvervangers.
„De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is”, prijst Wakker Dier.
ANP