Meer aandacht voor plantaardig in de schappen: deze supermarkten omarmen doelstelling Wakker Dier
Er wordt veel uit de kast gehaald om mensen minder vlees te laten eten. Ook supermarkten zetten zich nu volop in op meer aandacht voor plantaardige producten in de schappen.
Supermarkten Aldi, Dirk, Lidl en Plus hebben namelijk beloofd ambitieuze stappen te zetten om meer plantaardige, dus vegetarische of veganistische producten, te verkopen, meldt Wakker Dier vandaag.
Transitie naar meer plantaardige eiwitten
Eerder zeiden Albert Heijn, Ekoplaza en Odin dit te doen. Daarmee omarmen nu zeven supermarkten de doelstelling van Wakker Dier, de organisatie die zich inzet voor een ‘dierwaardig’ leven voor alle dieren in de veehouderij, „voor een transitie naar meer plantaardige eiwitten”, aldus de organisatie.
Van de verkoop van eiwitrijke producten moet in 2030 60 procent plantaardig zijn, zo luidt de belofte van de supermarkten. Nu is 40 procent van alle eiwitten die Nederlanders eten plantaardig. Hiermee helpen de supermarkten mensen die minder vlees willen eten, aldus Wakker Dier.
Vaker in de aanbieding ter stimulatie
Om de verkoop van plantaardige producten te stimuleren, hebben de supermarkten meerdere instrumenten, legt een woordvoerder van Wakker Dier uit. Zo kunnen ze die artikelen een mooie plek in de schappen geven, zorgen voor voldoende keuze en ze vaker in de aanbieding doen. De supermarkten hebben beloofd hun vorderingen elk jaar te melden.
Volgens Wakker Dier heeft de Gezondheidsraad onlangs geconcludeerd dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten ook nog eens beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders.
Zó schadelijk is ultrabewerkt supermarktvoedsel voor je gezondheid
‘Ik moest gedwongen vegan leven van mijn huisgenoot, dit gebeurde er’