Losse schroeven, gat in vliegtuig: dit is waarom Europese Boeings tóch vliegen (terwijl de VS dat verbiedt)
Losse schroeven en een vliegtuigdeur midden in de lucht foetsie. Er gaat iets niet helemaal goed met de Boeing 737 MAX. Daarom nemen ze in de Verenigde Staten rigoureuze maatregelen: luchtvaartmaatschappijen mogen voorlopig niet met dit type vliegtuig de lucht in. In Europa geldt die maatregel niet. Hier blijven de Boeings ‘gewoon’ vliegen. Waarom eigenlijk?
Misschien dat jij binnenkort vliegt en ook nog eens precies met dit type toestel (dat kun je trouwens altijd terugvinden in je boeking). Waarom houden we in Europa ook niet de Boeings van het type 737 MAX 9 aan de grond, zoals de VS doen. Moet ik me zorgen maken? En: is het nog wel veilig vliegen?
Gapend gat in vliegtuig, daarna ontdekken maatschappijen ‘losse bouten’ in toestellen
De eerste problemen met de Boeing 737 MAX 9 kwamen afgelopen weekend aan het licht. Na enkele minuten opstijgen ging het mis op een vlucht van Alaska Airlines: er ontstond ineens een gapend gat in het vliegtuig. Een passagier vertelde dat ze tijdens de vlucht wakker schrok van lawaai. „Ik kijk naar links en zie dat de wand aan de zijkant van het toestel weg is.” Wonder boven wonder raakte niemand gewond.
Het deurpaneel dat loskwam van het vliegtuig van Alaska Airlines vond een Amerikaan maandag terug in zijn achtertuin.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit houdt sinds het incident 171 Boeing 737 MAX 9-vliegtuigen aan de grond die hetzelfde deurpaneel hebben als dat van Alaska Airlines. Al die vliegtuigen worden grondig onderzocht op mankementen.
En die zijn gevonden. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines vond losse bouten in deurpanelen van hetzelfde type Boeing. De luchtvaartmaatschappij zegt dat de schroeven moesten worden aangedraaid in een tiental vliegtuigen. Dat klinkt allemaal niet heel veilig.
Moet ik me zorgen maken? Is het nog wel veilig vliegen?
Losse schroeven wil je niet hebben wanneer je kilometers boven de grond in de lucht zweeft. Daarom kiezen ook luchtvaartmaatschappijen Turkish Airlines, Copa Airlines (Panama) en Aeromexico ervoor om hun toestellen voorlopig aan de grond te houden.
Van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is bekend dat Corendon twee 737 Max 9-toestellen heeft. Die die vertrekken zoals gepland vooralsnog gewoon van en naar Schiphol.
Waarom doen ze dat? En waarom kiest de Europese luchtvaartautoriteit er niet voor om te grijpen? Dat heeft te maken met de constructie van de Europese Boeings, zo zegt de Europese luchtvaartautoriteit en Corendon zelf.
Dit is waarom Boeings in Europa ‘gewoon’ nog vliegen
Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen gewoon blijven doorvliegen met hun Boeing-toestellen. Dat laat het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) weten. Die zegt dat maatschappijen in de aangesloten landen in Europa, waaronder Nederland, geen vliegtuigen hebben met dezelfde specificaties aan de deurpanelen. Ook in Indonesië is dat het geval, maar daar houdt de overheid wél drie toestellen aan de grond.
Volgens een woordvoerder van Corendon zijn de Boeing 737 MAX 9-vliegtuigen iets anders gebouwd, zegt ze tegen Hart van Nederland. Fabrikant Boeing heeft Corendon ‘ook al verzekerd dat aan de grond houden van de toestellen niet nodig is’.
Een luchtvaartexpert zei tegen persbureau Bloomberg al dat het waarschijnlijk niet gaat om een fout in het ontwerp van het vliegtuig. Volgens voormalig FAA-onderzoeker Jeff Guzzetti ligt het meer voor de hand dat er iets mis is gegaan bij de montage in de fabriek.
Nachtmerrie: vliegtuig vloog in VS met gat in cabine, passagierstoestel maakt noodlanding
Luchtvaartmaatschappij zet Casper (6) in verkeerd vliegtuig: ‘Waar is mijn kleinzoon?’