Inspectie: werknemers Schiphol ademen kankerverwekkende stoffen in
Werknemers op het platform van Schiphol worden onnodig blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Dat zagen inspecteurs van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) tijdens hun bezoeken aan het vliegveld. De medewerkers staan te vaak in de straal (‘jet blast’) van vliegtuigen terwijl ze op het platform aan het werk zijn. De inspecteurs zagen daarbij ook dat de hulpmotoren te veel gebruikt worden.
De arbeidsinspectie wijst erop dat de omstandigheden van werknemers in de bagage- en vrachtafhandeling op Schiphol onvoldoende zijn. De luchthaven en de bedrijven die hiervoor verantwoordelijk zijn, doen volgens de inspectie ook te weinig om de problemen op te lossen.
Emissievrij taxiën is nog niet ingevoerd en de vertrekmethodes zijn veelal nog niet aangepast, signaleert de arbeidsinspectie. Aankomende vliegtuigen met draaiende straalmotoren staan niet in een aparte zone en eigenlijk zouden vliegtuigen altijd moeten taxiën met een minimaal aantal motoren. Hieruit concluderen de inspecteurs dat Schiphol de blootstelling aan kerosine-uitstoot onvoldoende geminimaliseerd heeft. Verder zien ze het ook als een overtreding dat het plan om kerosine-uitstoot te verminderen onvolledig is.
Te zware koffers
Eisen van de arbeidsinspectie moeten ertoe leiden dat Schiphol vertrek- en aankomstprocedure aanpast. Dit is in het belang van de werknemers van Schiphol, benadrukt de inspectie. Die moeten zo min moeten blootgesteld worden aan kerosine- en dieseluitstoot. Anders kan dit „ernstige gezondheidsklachten hebben, zoals longkanker, blaaskanker, COPD en hart- en vaatziekten”. De NLA wijst erop dat beroepskanker jaarlijks naar schatting zo’n 2250 doden eist in Nederland.
Een ander probleem dat nog steeds voorkomt, is dat medewerkers vaak te veel zware koffers en tassen moeten tillen. Volgens de richtlijnen zou iemand maximaal 216 koffers per dag mogen tillen. Terwijl als het druk is een medewerker vaak tweehonderd koffers per uur tilt. Hulpmiddelen om te tillen worden vaak niet gebruikt en de arbeidsinspectie stelt vast dat er te weinig technische innovatie heeft plaatsgevonden om dit probleem te verhelpen.
ANP