Erik Jonk
Erik Jonk Binnenland 8 jan 2024
Leestijd: 4 minuten

Heftige campagne Stichting ALS: ‘Helaas, ik ben niet meer te redden’

ALS is een meedogenloze ziekte. Na de eerste symptomen overlijden patiënten gemiddeld binnen drie tot vijf jaar. Vandaag lanceert Stichting ALS een heftige en confronterende campagne met mensen die aan de ziekte lijden. Zij vertellen dat er voor hen niets meer kan worden gedaan, maar dat anderen nog kunnen worden geholpen.

Dankzij recente technologische ontwikkelingen komt een doorbraak steeds dichterbij om in de toekomst iets aan ALS, voluit Amyotrofische Laterale Sclerose, te kunnen doen. Daar is extra onderzoek voor nodig. En dus geld.

In december kwam er al 7,5 miljoen euro binnen. Radio-actie 3FM Serious Request had ALS als jaarthema bedacht en dat sprak luisteraars aan. Het was voor 3FM de hoogste financiële score voor het goede doel in zes jaar. Frederique Kram van Stichting ALS Nederland: „De opbrengst van 3FM Serious Request 2023 is zeer welkom. Maar we weten ook dat we er nog niet zijn.”

Vier patiënten in ALS-campagne

Stichting ALS Nederland lanceert daarom vandaag een nieuwe, confronterende donatiecampagne waarin vier patiënten een dringende donatie-oproep doen. Niet voor zichzelf. Zij zijn niet meer te redden, zeggen ze in de video’s, maar financiële steun geeft toekomstige patiënten wél een kans.

Kram: „Dit is de vierde campagne in ruim tien jaar tijd, die allen te herkennen zijn aan een eenduidige uitstraling. In de eerste twee campagnes stond de al overleden patiënt centraal (zij vertelden toen: „Ik ben er niet meer”, red.). In de derde campagne draaide het om de nabestaande en in de vierde draait het om de nog levende patiënt.”

‘Niet spannend op op billboards te staan, als het maar stopt’

Ingur Zijlstra kreeg eind 2021 de diagnose ALS: „Ik vind het niet spannend om op al die billboards en die tv-commercials te staan. Voor mij is echt het belangrijkste dat er een medicijn komt. Ik wil er alles aan doen om er onderdeel van te zijn dat ALS stopt.”

De deelnemers worden met tussenpozen gefotografeerd en gefilmd, telkens met een persoonlijke vraag om financiële steun. Uitingen die stuk voor stuk de emotionele boodschap overbrengen. Maar in het verloop van de campagne komt daar een confronterende lading bij: niet alleen hun directe omgeving, maar heel Nederland is getuige van hun onvermijdelijke aftakeling: zo ziet ALS eruit.

Trots op moeder met ALS

Bij deelnemer Anneloes van der Zee uit Arnhem gaat de achteruitgang zo snel, dat het blijft bij maar twee opnames. Haar zoon Stan, die dezelfde genafwijking heeft als Anneloes, is trots op zijn moeder: „Ik vind het prachtig om te zien dat mijn moeder met haar beperkte energie toch heeft deelgenomen aan deze campagne en daarbij aandacht vraagt voor onze genafwijking die ervoor zorgt dat zij ALS had. Mijn moeder was niet meer te redden, maar ik ben er trots op dat zij zich heeft ingezet voor mij en alle andere patiënten.”

Marcel Hartog van Joe Public, ook betrokken bij de eerste drie campagnes van Stichting ALS Nederland: „Twaalf jaar geleden was de ziekte nog onbekend. De confrontatie met ogenschijnlijk gezonde mensen die inmiddels waren overleden toonde de genadeloosheid van ALS. Nu is de slechte afloop vanaf het begin duidelijk en kijken we met lede ogen toe hoe de deelnemers razendsnel achteruitgaan. Om te benadrukken dat er geen tijd te verliezen is in de zoektocht naar een behandeling.”

Over de ziekte

ALS is zoals gemeld meedogenloos. Bij de zenuw-/spierziekte vallen je spieren één voor één uit. Na de eerste symptomen leven mensen met ALS gemiddeld nog drie tot vijf jaar. In Nederland krijgt één op de vierhonderd mensen ALS. Zo’n vijftienhonderd mensen leven met deze ziekte of de aanverwante ziekten PSMA en PLS. Jaarlijks overlijden er vijfhonderd van hen en komen er ook weer vijfhonderd patiënten bij.

De campagne is vanaf vandaag, 8 januari, te zien en te horen op tv, online, op de radio, digitale buitenreclame en in print.

Emotionele Gordon vertelt in Casa di Beau over zelfmoordpogingen én terugkeer Geer & Goor

Opnieuw verbazing om ‘oneerlijke’ jury Maestro: ‘drama queen’ is wéér door

Met dank aan ‘mooie dame’ en Bouke Scholten is Elvis Presley nog springlevend

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties