Cassandra Oostrom
Cassandra Oostrom Binnenland 19 dec 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is het Woord van het Jaar 2023: ‘Nog nooit van graaiflatie gehoord’

Het Woord van het Jaar 2023 is graaiflatie. Dat hebben hoofdredacteuren Ton den Boon en Ruud Hendrickx van de Van Dale vandaag bekendgemaakt. Het woord betekent volgens Van Dale „(de) inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen”.

Het woord eindigde ook in België op nummer 1.

Graaiflatie

Het woord graaiflatie is niet nieuw, maar trok in het voorjaar grote populariteit nadat was gebleken dat multinationals over 2022 flinke winsten hadden gemaakt door forse prijsstijgingen door te berekenen aan consumenten.

Begin mei concludeerde de Rabobank volgens de NOS dat de prijzen inderdaad meer waren gestegen dan nodig, maar dat de bank niet wilde spreken van graaiflatie.Vreugdebier en nepobaby

Als tweede is vreugdebier geëindigd, nepobaby staat op plek drie. Er werden bijna 15.000 stemmen uitgebracht en liefst 65 procent daarvan ging naar graaiflatie. Van Dale had tien woorden genomineerd op basis van inzendingen van het Nederlandse publiek. Dat waren naast de top 3 bestuursschaamte, hittefit, sportfluencer, TikTokjustitie, treitertaks, wokewashing en x’en.

Meningen verdeeld

Over het woord graaiflatie als Woord van het Jaar zijn de meningen verdeeld. „EINDELIJK. Wat begon met „natuurlijk proces” en „pijn verdelen” valt officieel niet meer te ontkennen”, schrijft een persoon op X. Maar een ander vindt het weer helemaal niets: „En ik die dacht het ondertussen kristalhelder was dat WANBELEID hét woord van 2023 was.”

Klimaatklever

De titel wordt jaarlijks uitgereikt en de verkiezing bestaat sinds 2007. Het gaat om woorden die afgelopen jaar ineens opdoken en dus verband houden met de actualiteit van 2023. Vorig jaar won klimaatklever. Een ‘klimaatklever’ is volgens Van Dale een „activist die zich aan een object van symbolische waarde vastplakt om de aandacht van het publiek te vestigen op de klimaatproblematiek”.

Het woord ‘zevenvinker’ eindigde vorig jaar op plek twee en ‘energietoerisme’ op plek drie. Naast de top 3 ging het om spijtgezin, emojibaby, bofbelasting, boektokken, needlespiking, prijzenpijn en stopbonus.

Er zijn overigens ook woorden die we vaak verkeerd uitspreken

Consumentenbond: prijzen basisboodschappen dalen voorzichtig

Wim en Ria opnieuw in First Dates, maar nu als stelletje: ‘Tot de dood ons scheidt’

Advocaten leggen verdediging Taghi per direct neer

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties