Erik Jonk
Erik Jonk Binnenland 17 aug 2023
Leestijd: 3 minuten

Woede om snusreclame bij Formule 1 Zandvoort: ‘Meest sneue verslaving’

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds vinden het „bizar” dat voor en tijdens de Grand Prix Formule 1 in Zandvoort reclame wordt gemaakt voor in Nederland verboden nicotinezakjes, vaak snus genoemd. Op de snusreclame wordt nu ook op sociale media veel gereageerd. Wat is er aan de hand?

De drie genoemde organisaties, verenigd in de stichting Gezondheidsfondsen voor Rookvrij, hebben om de zogeheten snusrecalme een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Volgens de stichting maakt het raceteam van McLaren tijdens de promotietour voor de Grand Prix volop reclame voor nicotinezakjes van het merk Velo. De producent van die zakjes, tabaksfabrikant British American Tobacco, werkt al langere tijd samen met het Formule 1-team van McLaren.

De Formule 1 op Zandvoort moet eind augustus het derde grote feest rond Max Verstappen worden. Vorig jaar werd zijn overwinning nog overschaduwd door grensoverschrijdend gedrag van enkele personen in het publiek.

Snufreclame mag in Nederland, ‘snuffen’ zelf niet

Hoewel het in Nederland verboden is om nicotinezakjes te verkopen of gebruiken, mag er wel reclame voor worden gemaakt. De zakjes vallen namelijk niet onder de Tabaks- en rookwarenwet maar onder de Warenwet, omdat ze geen tabak bevatten.

De Gezondheidsfondsen voor Rookvrij vinden dat de Velo-reclames rond de Formule 1 in Zandvoort in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code. Die schrijft voor dat reclames niet in strijd mogen zijn met goede smaak of fatsoen. En dat is nou net het punt bij een snusreclame. „Het laat maar weer eens zien hoe de tabaksindustrie er alles aan doet om jongeren verslaafd te blijven maken. En om zo een ziekmakende en dodelijke business in stand te houden”, zegt voorzitter en KWF-directeur Carla van Gils.

Wetswijziging snusreclame is op komst

De overheid werkt aan een wetswijziging zodat straks ook reclame voor nicotinezakjes is verboden. Tot die tijd blijft het wel toegestaan dit verboden product door een snusreclame te promoten. Jongeren worden volgens de protesterende organisaties zo nog langer blootgesteld aan de verleiding nicotinezakjes te gebruiken. Van Gils: „Wij vinden het bizar dat er ondertussen reclame gemaakt mag worden voor een product dat verboden is.”

Snusgebruikers plaatsen de nicotinezakjes onder hun bovenlip, zodat de nicotine snel kan worden opgenomen via het tandvlees en wangslijmvlies. Het RIVM beschouwt zakjes met meer dan 0,035 milligram nicotine als „schadelijke levensmiddelen”. Om die reden zijn die in Nederland verboden. Volgens het Trimbos Instituut gebruikte vorig jaar zo’n 0,1 procent van de volwassenen weleens nicotinezakjes.

Uitspraak lijkt te laat komen

Of en wanneer er een uitspraak volgt naar aanleiding van de klacht, is nog niet duidelijk. Een woordvoerster van de Reclame Code Commissie laat weten dat momenteel wordt bekeken of de klacht aan alle eisen voldoet om in behandeling te worden genomen. Daarna kan het nog een paar weken duren voordat een uitspraak volgt. Daar kunnen betrokken partijen eventueel nog bezwaar tegen maken. Het protest tegen de snusreclame lijkt daarmee voor de komende race te laat te komen. Het raceweekend Formule 1 in Zandvoort begint namelijk op vrijdag 25 augustus.

Op sociale media wordt inmiddels veel op de snusreclame bij de Grand Prix Formule 1 in Zandvoort gereageerd. „Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, heeft u hier notie van genomen?”, vraagt Joachim zich op X af. „Snus, misschien wel de meest sneue verslaving”, is de mening van Tommy.

In De Telegraaf regeert Jan Driessen, oud-voorzitter van de Bond van Adverteerders: „Smoezelig. Als je weet dat de zakjes in ons land niet verkocht mogen worden, moet je er als impactvol merk ook reclame voor willen maken.”

Kans op armoede in Nederland neemt flink toe: ‘Demissionair kabinet moet ingrijpen’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties