Influencers nog steeds in overtreding met reclame: zoveel boetes tot nu toe
Influencers moeten zich sinds vorig jaar zomer houden aan strengere reclameregels, maar in veel gevallen doen ze dat niet. Dat meldt de NOS na onderzoek en een steekproef van het Commissariaat voor de Media (CvdM).
Het CvdM moet handhaven op naleving van deze regels, maar zegt dat er nog geen boetes zijn uitgedeeld. Sinds de regels dus bijna een jaar geleden zijn aangescherpt, staat het aantal ‘uitgeschreven’ boetes dus op nul.
Bedrijven benaderen de influencers
Gratis reizen, dure beautyproducten of etentjes: veel influencers krijgen het om de haverklap. Bedrijven zetten regelmatig zogeheten content creators in om hun producten onder de aandacht te brengen. Bij deze manier van adverteren moet het wel altijd duidelijk zijn dat er sprake is van reclame.
Afgelopen najaar waren er al grote zorgen over TikTok-video’s waarin alcohol een rol speelt. Alcoholmerken worden misbruikt door influencers. Dat vond Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). De video’s leken volgens de stichting te veel op reclames.
Influencers overtreden regelmatig reclameregels, sancties blijven uit https://t.co/8ecJCLGr2r
— NOS (@NOS) May 19, 2023
Regels bij meer dan een half miljoen volgers
Maar de zorgen die nu naar buiten worden gebracht door de NOS zijn een ander verhaal. Voor de grootste en dus belangrijkste influencers gelden sinds juli aangescherpte regels. Accounts met meer dan 500.000 volgers op een platform zoals YouTube, Instagram of TikTok, moeten zich inschrijven bij het CvdM. Bij een samenwerking met een bedrijf, wat uiteraard niet verboden is, moet dat expliciet worden vermeld. Als dat niet gebeurt, worden er echter geen sancties opgelegd. Niet alleen de influencers, maar ook de sponsorende onderneming zou een boete moeten krijgen.
Uit onderzoek van de NOS blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse YouTube-kanalen die onder de strengere regels vallen, zich nog niet heeft ingeschreven bij het CvdM, of dat niet duidelijk vermeldt.
‘Influencers in een cowboywereld’
Social media-expert Joey Scheufler, ook lid van de Reclame Code Commissie, noemt de gang van zaken tegenover de NOS „een cowboywereld”. „Het is goed dat die regels er zijn, maar dan moet er wel worden gehandhaafd. Je moet acties ondernemen die indruk maken, zoals het tijdelijk blokkeren van hun accounts of flinke boetes uitdelen.”
Is hooikoorts erfelijk en iets van het voorjaar? 7 fabels en feiten