Al 150.000 examenklachten: brandalarm, TikTokkende leraar en geluidsoverlast Feyenoord
De examenleerlingen zijn al een aantal dagen druk bezig met de beslissende ‘toetsen’, maar dat betekent ook dat er examenklachten binnenkomen. De 35ste editie van de Eindexamenklachtenlijn van het LAKS is geopend op donderdag 11 mei. Verschillende vrijwilligers, scholieren uit heel Nederland, zijn al druk bezig geweest met het opnemen van telefoontjes en met het controleren van inhoudelijke en organisatorische klachten. De klachten zijn van 18.000 op de eerste dag fors gestegen naar – in totaal – 150.000 op dag vijf.
Havoleerlingen hebben tot nu toe de meeste examenklachten ingediend, namelijk 62.823. Op de tweede plek staan vmbo’ers met 44.330 klachten en als laatste vwo’ers met 42.998. De meeste klachten gaan over een te lang of te moeilijk examen, dit zijn dus vooral algemene klachten.
Siri en TikTok
Maar er zijn ook specifieke klachten waar het LAKS (Het Landelijke Aktie Komitee Scholieren) al actie op heeft ondernomen. De klachten kunnen ook losstaan van de toets zelf. In totaal zijn er 3.953 klachten binnengekomen over geluidsoverlast. In Vught ging tijdens een aantal examens het brandalarm af, waardoor er een aantal ongeldig zijn verklaard. Daarnaast zijn er ook klachten over docenten die op hun mobiel zitten tijdens het examen en dan per ongeluk het geluid aanzetten.
„Zo hebben we een klacht gekregen dat Siri afging en dat een docent TikTok aan het kijken was. Ook na de huldiging van Feyenoord afgelopen maandag kregen we verschillende klachten over geluidsoverlast in Rotterdam”, zegt woordvoerder Rafke Hagenaars.
Wat doet het LAKS met een examenklacht?
Maar wanneer wordt er gehandeld naar een examenklacht? Als het LAKS dezelfde signalen ontvangt van één school, dan neemt de instantie altijd eerst contact op met de school om het verhaal te verifiëren. Ze vragen aan de examensecretaris van de school of dit het volgende examen voorkomen kan worden en bij ernstige gevallen nemen ze contact op met het Inspectie van het Onderwijs. „Mocht je klachten hebben over geluidsoverlast en/of organisaties van de examens, dien deze dan ook altijd in bij de examensecretaris van jouw school”, zegt Hagenaars.
Klachten kunnen ook zeer specifiek zijn, bijvoorbeeld over de vragen in het examen of over het correctiemodel. Deze inhoudelijke examenklachten behandelt LAKS met een team van vrijwilligers die naar de specifieke vragen kijken. Tot nu toe gaan de meeste klachten over vraag 18 van het geschiedenis havo-examen en vraag 34 van het Nederlands havo-examen. Als het team van vrijwilliger denken ook een fout in de vraag en/ of correctiemodel te vinden, dan dienen ze deze vragen in bij het College voor Toetsen en examens. Zij kijken vervolgens met een team van experts ernaar.
Heeft het nut om een klacht in te dienen?
„Zo is er al een aanvulling gekomen op het Duits vwo correctievoorschrift”, vertelt Hagenaars. Tot en met 30 mei zitten de bellers nog voor iedereen klaar op de examendagen tussen 12.00 en 19.00 uur. Bovendien is examenklacht.nl nog de gehele examenperiode open om je klacht online in te dienen. Dat kan ook voor het tweede tijdvak voor je inhaalexamens en herkansingen.
Het is dus nog even bikkelen voor de examenleerlingen, maar voor hen is het ook fijn om te horen dat er daadwerkelijk iets wordt gedaan met een examenklacht.
Ongelooflijk: ontvoerde Kayla na zes jaar terecht door Netflix-serie