Grote onrust bij medewerkers Etos: helft van de medewerkers zet handtekening
Er heerst veel onrust bij medewerkers van Etos. Binnen 24 uur zette meer dan de helft van hen hun handtekening onder de petitie van FNV voor een eerlijke cao. De medewerkers van de drogisterij maken zich namelijk zorgen over het nieuwe winkelbesturingssysteem.
„De uitkomst van de proef kent niemand. Terwijl er meermaals om is gevraagd”, vertelt een anonieme medewerker in de brief die in handen is van het Algemeen Dagblad.
Nieuwe proef
In de brief, die is opgesteld door een manager van meerdere filialen, is te lezen hoe groot de onzekerheid is. Al vier jaar geleden wilde de directie een nieuw winkelbesturingsmodel invoeren. Daarmee zouden ze het huidige model – met een winkelmanager, verkoopcoördinator en verkoper – willen vervangen. Sindsdien zijn mensen bang dat ze hun baan verliezen, de verwachting is namelijk dat er een laag winkelmanagers verdwijnt. Er zijn proeven gedaan met een nieuwe manier van aansturen, maar een echt besluit is niet genomen.
In de brief is te lezen dat door de onrust personeel zelf vertrekt: „Etos wekt de indruk dat hen dat goed uitkomt.” Ahold-dochter Etos telt meer dan vijfhonderd filialen met 2700 medewerkers. Dat betekent dus dat ruim 1350 medewerkers hun handtekening hebben gezet.
Etos-medewerkers lopen tegen burnouts aan
Mensen zijn bang voor hun baan en spreken zich niet uit, aldus de brief. Dat komt mede doordat de loyaliteit richting het bedrijf groot is. „Juist daardoor gaan mensen over hun grenzen heen”, vertelt een andere anonieme medewerker. Mensen met ervaring keren de drogisterijketen de rug toe, staat in de brief. Daardoor blijft minder goed gekwalificeerd personeel over.
De medewerkers vertellen dat het werk na sluitingstijd vaak doorgaat, omdat het soms een puzzel is om de bezetting in de winkels rond te krijgen. Sommige medewerkers merken dat hun gezinssituatie er onder lijdt. Als voorbeeld wordt genoemd dat winkelmanagers een tweede telefoon nemen, omdat kinderen vinden dat hun vader of moeder altijd aan het werk is. Tot voor kort openden filialen nog weleens de deuren met te weinig personeel. Als er dan geen (assistent)-drogist aanwezig was en een klant vragen had over een bepaald medicijn, werd er naar een ander filiaal gebeld. De klant kreeg – via de speaker – advies van een drogist van een ander filiaal.
Daar protesteren de winkelmanagers nu tegen. Ze hebben besloten om na sluitingstijd niet meer bereikbaar te zijn. „De maat is vol. Werk en privé moet duidelijk gescheiden worden”, is te lezen in de klaagbrief.
Reactie van de directie
En dat is niet het enige punt waar de medewerkers volgens de brief tegenaan lopen. Ze zijn ontevreden over hun lage lonen en vinden het belachelijk dat Etos op dit moment geen cao heeft omdat die vorig jaar is verlopen.
In een reactie zegt de directie van Etos tegen het AD dat zij de afgelopen weken met veel medewerkers hebben gesproken. „Onze collega’s zijn betrokken en willen duidelijkheid. Dat begrijpen we goed. Sinds enige tijd zijn we bezig met een andere vormgeving van onze winkelorganisatie met meer doorgroei- en loopbaanmogelijkheden en helderheid over functies en verantwoordelijkheden die daarbij horen. Hiermee lossen we de huidige onduidelijkheden op.” Wanneer de keten deze nieuwe vormgeving doorvoert, is onduidelijk.
Amsterdam verplaatst demonstratie met complotdenker David Icke en daar vinden mensen wat van