De simpele wijziging waardoor jij je elektrische auto minder op hoeft te laden
Elektrische auto’s hebben nog altijd een groot minpunt: opladen kost tijd. En die kostbare tijd, óf een oplaadpunt, zijn niet altijd voor handen. Met deze oplossing kan dat probleem deels tot het verleden behoren en mensen geld besparen. En vooral dat laatste is een doorslaggevende factor.
Al eerder schreven onze collega’s van WANT over een nieuwe technologie van onder andere NASA die een tergende frustratie van eigenaren van elektrische auto’s wegneemt: opladen. Dankzij ‘subcooled flow boiling’ kan het opladen van een batterij worden verminderd tot 5 minuten. Maar het zal nog wel even duren voordat dat mogelijk is.
Elektrische auto opladen tijdens het rijden
Er is echter nog een andere technologie waar hard aan wordt gewerkt. Dankzij slimme wegen zou het namelijk mogelijk zijn om je auto op te laden terwijl je nog op de weg zit. En niet alleen dat; volgens een onderzoek van de Cornell University, bespaar je zelfs geld én verdienen aanbieders van dit soort slimme wegen ook nog een aardige duit.
De universiteit in Ithaca, Verenigde Staten, heeft uitgevogeld dat ‘oplaadwegen’ een behoorlijk winst kunnen opleveren, maar ook geld besparen voor mensen met een elektrische auto. Het stelt dat kosten met 6 procent gedrukt kunnen worden.
„Elektrisch transport is fantastisch omdat het koolstofuitstoot volledig verwijdert”, zeggen onderzoekers van de universiteit. Maar bij dit onderzoek staan zowel de consument als aanbieders centraal. „Als je mensen hun elektrische auto laat opladen op de weg ben je als aanbieder bezig met het kopen en verkopen van energie op een enorme industriële schaal.”
Winst versus technologie
Het onderzoek richt zich daarbij op een aantal zaken. Maar één van de belangrijkste is ‘return on investment’. Zoals we inmiddels helaas allemaal moet ondervinden: energieprijzen zijn enorm aan prijsstijgingen en -dalingen onderhevig.
Daarom stelt de universiteit voor dat er een algoritme wordt ontwikkeld die kan inschatten wat de energieconsumptie van verkeer zal zijn. Prijzen zullen dan fluctueren, maar geeft consumenten met een elektrische auto en aanbieders wel een helder beeld van wat de kosten zullen zijn.
„Onze bevindingen zijn gebaseerd vanuit het perspectief van een pompstation. Als je een oplaadsnelweg beheert, koop je en verkoop je energie. Dynamisch, zoals dat nu ook het geval is. Vanwege een biedingssysteem kan een aanbieder dus binnen het uur weten hoeveel energie het moet inslaan”, aldus Cornell.
Waar een wil is, is een oplaadweg
Dit is een goede stap in de richting naar uitvoering van dit ingenieuze oplaadsysteem. Al langere tijd is er onderzoek gedaan naar deze technologie; ook in Nederland door TU Delft. Feitelijk is het ietwat te vergelijken met bijvoorbeeld draadloos opladen van je telefoon, tablet of smartwatch.
Om oplaadsnelwegen rendabel te maken, zou er volgens TU Delft elke kilometer snelweg in Nederland zeker 300 meter aan oplaadstrips moeten hebben. Een zeer dure grap om in te investeren, maar dankzij Cornells onderzoek nu plotsklaps geen toekomstmuziek. Delft stelt daarnaast dat in 2030 het mogelijk moet zijn om op die manier een elektrische auto op te laden middels wind-en zonne-energie.
Heb je zelf ideeën hierover, klop dan gerust aan bij Dr. Pavol Bauer van TU Delft, want hij vindt: „Nederland is ideaal voor experimenten met deze technologie, omdat het een plat land is. Een elektrische auto laadt dus efficiënter op. Daarnaast is de autodichtheid hier groot, waardoor je snel investeringen terugverdient.”
Wij vinden dat Bauer een goed punt heeft, want als je toch met een slakkengang rond tuft in een file, kan je maar net zo goed even lichaam, ziel en je elektrische auto opladen.
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/health-mind/2022/10/schoenen-ongezond-wetenschap/