Zet je schrap! Problemen Schiphol worden hierom waarschijnlijk nóg groter
Dat het op Schiphol niet van een leien dakje gaat, is inmiddels algemeen bekend. De luchthaven kan de drukte niet aan door personeelstekorten en kampt daardoor met lange rijen. Ook schrapt het geregeld vluchten. Maar de problemen worden mogelijk nóg groter.
Dat komt omdat de personeelstekorten waarschijnlijk alleen nog maar nijpender worden. Zo schrijft De Telegraaf dat meer dan een derde van de beveiligers op Schiphol op zoek is naar ander werk. Dat blijkt volgens de krant uit een onderzoek dat vakbond CNV Vakmensen de afgelopen weken heeft uitgevoerd onder het personeel.
Meer verontrustende uitkomsten onderzoek
Maar dat is niet de enige verontrustende uitkomst van dat onderzoek. Zo blijkt verder dat het aantal beveiligers dat nog plezier heeft in het werk, erg laag ligt. Volgens CNV Vakmensen heeft slechts 30 procent van de beveiligers het nog naar z’n zin op Schiphol.
Die uitkomsten zijn op z’n zachtst gezegd nogal vervelend voor Schiphol, dat al 200 werknemers tekort komt in de beveiliging. Ook op andere plekken komt de luchthaven personeel tekort. Daarom staan er na de zomervakantie vaak nog lange rijen op Schiphol. Dat is dan ook een van de redenen dat de luchthaven vorige week bekendmaakte tot maart 2023 duizenden vluchten te schrappen.
Moet Schiphol nóg meer vluchten schrappen?
Mogelijk blijft het daar dus niet bij. Als het personeelstekort oploopt, zeker als er sprake is van een uitstroom in een belangrijke tak als de beveiliging, kan Schiphol weinig anders dan nog meer vluchten schrappen. Alleen zo kan de luchthaven meer ademruimte creëren.
Bestuurder Erik Maas van CNV Vakmensen zegt dat er sprake is van een vicieuze cirkel. „We zien dat de werkdruk en agressie weer enorm is toegenomen, omdat een deel van de beveiligers al gekozen heeft voor een andere baan. Het werk komt daardoor op nog minder mensen neer, die het vervolgens ook niet meer trekken.”
Op uurloon beveiligers gekort
Opvallend is overigens dat Schiphol vorige maand besloot om het uurloon van de beveiligers in te korten met 30 procent, terwijl een hoger loon juist ertoe kan leiden dat er meer personeel kan worden aangetrokken.
Zo zegt ruim de helft van de beveiligers in het onderzoek van CNV Vakmensen dat het aflopen van de zomerbonus meetelt in het vertrek van collega’s. Oftewel: meer geld houdt wel degelijk werknemers binnenboord, menen de beveiligers zelf.
Maar bij Schiphol zien ze dat anders. Zo zei de operationeel directeur van Schiphol tegen De Telegraaf dat het salaris niet van doorslaggevende betekenis is om bij de luchthaven te blijven werken.
Wat betekenen de nieuwe beperkingen van Schiphol voor reizigers?