Vluchten met privéjet Nederland in trek: ‘Plezierreisjes in Europa’
Chaos op vliegvelden, restricties door de coronapandemie en minder makkelijk in een vliegtuig stappen vanwege de CO2-uitstoot. Er zijn nogal wat beweegredenen die een vlucht minder makkelijk maken. Maar dat geldt niet voor de rijken in deze wereld, die zonder veel tegenwerking een privéjet pakken voor een tripje binnen Europa. En wat blijkt? Het aantal privévluchten nam de afgelopen drie jaar rijkelijk toe in Nederland.
De eerste acht maanden van 2022 was het aantal vluchten met privéjet 67 procent hoger dan in 2019. Waar naartoe? Plezierreisjes binnen Europa blijken de meest voorkomende bestemming. Onderzoeksplatform Follow the Money dook in de rijzende populariteit van privévluchten. Want vliegen via een ‘normale’ lijnvlucht is door de pandemie en chaos op vliegvelden niet meer zo vanzelfsprekend. En daar wordt het verschil tussen de gewone reiziger en welvarende passagier duidelijk.
Privéjets Nederland in trek sinds coronacrisis
Het aantal vluchten met de privévliegtuigen stijgt hard. Die groei begon rond de perikelen van coronacrisis, maar zet zich verder voort. Waar die privéjets heen vliegen? Bestemmingen als Ibiza, Mallorca of Nice doen het blijkbaar goed. Ook blijkt dat Londen een belangrijke vliegbestemming is voor de Nederlandse markt. Evenals namen vluchten richting Zwitserland en Oostenrijk toe. Voornamelijk in de eerste drie maanden van het jaar, dichtbij de wintersportgebieden. Deze privéjets stijgen op vanaf vip-terminals, zoals het afgelegen Schiphol-Oost, met eigen paspoortcontrole, waar je niet snel in een rij hoeft te staan. Hoewel tijdens de eerste lockdown alle jets nog netjes aan de grond bleven begonnen deze in de zomermaanden van 2020 weer op te leven.
In Nederland zijn 44 geregistreerde privévliegtuigen. Van wie die zijn? Onder andere Eduard Hagens, oprichter van IT-bedrijf Exact, Sunweb-topman Joost Romeijn, keukengigant Ben Mandemakers, Formule 1-coureur Max Verstappen of mediamagnaat John de Mol hebben een eigen vliegtuig. Vorige week werd overigens bekend dat sommige ministers ook regelmatig het regeringsvliegtuig of een privéjet pakken. Een retourvlucht richting de Middellandse zee kost een schamele 25.000 euro en Amsterdam blijkt het epicentrum voor opstijgende privéjets.
Korte vluchten Europa populair
En natuurlijk komt in het onderzoek van Follow the Money ook de CO2-uitstoot aan bod. Dat is immers een thema waar we de afgelopen tijd niet omheen konden. En je raadt het al, een vlucht met een privéjet is nu niet bepaald CO2-vriendelijk. Het onderzoeksplatform maakt een rekensommetje. „Een vlucht van vier uur in een gemiddelde privéjet heeft dezelfde ecologische voetafdruk als de modale Europeaan per jaar: zo’n 6,8 ton CO2.”
Het kabinet besluit in juni dit jaar dat het aantal vluchten op Schiphol eind 2023 nog maximaal 440.000 mag zijn. Wat 60.000 minder vluchten zijn dan het eerdere plafond. Daarbij gaat het om handelsverkeer, waaronder vluchten van luchtvaartmaatschappijen met passagiers, vracht en post vallen. En je voelt de bui al hangen wellicht: privéjets vallen daar niet onder.
Privévliegtuigen omzeilen regelgeving
Overigens mag een eigenaar van een privéjet deze van de overheid niet in eigen beheer hebben en moet men dit uitbesteden aan een bedrijf met expertise. Zij regelen onderhoud, schema’s, piloten en hostessen voor de vliegtuigen. Een eigenaar kan zijn jet eventueel ook verhuren aan derden. Zoals bijvoorbeeld John de Mol doet. „Daarmee kunnen ze hun kosten minimaliseren. De een wil dat wel, de ander gebruikt het vliegtuig liever alleen zelf”, vertelt Florian Hamerslag die voor een Nederlandse privéjet beheerder werkt. Onder zijn klantenbestand vallen bijvoorbeeld Quote-500 gezichten vastgoedmagnaat Chris Thunessen, Frank van Gool van arbeidsbemiddelaar OTTO, investeerder Marcel Boekhoorn en Verstappen.
„Wat opvalt is dat er veelal naar bestemmingen wordt gevlogen die gemakkelijk zonder privéjet te bereiken zijn”, aldus het onderzoeksplatform. Ook concludeert Follow the Money dat de privévluchten zowel in Nederland als andere landen, in 2022 afnamen in afstand. In 2019 ging dit namelijk nog om 947 kilometer en in 2022 was dit 891 kilometer. Een vlucht die in kilometers even lang is als een tripje naar het Franse Nice.