Check je bon: aanbieding supermarkt is bij de kassa vaak geen aanbieding meer
Ben jij zo iemand die het kassabonnetje nooit checkt en het wel gelooft? Je kunt het beter wel doen: een aanbieding bij de supermarkt blijkt aan de kassa namelijk vaak niet zo’n aantrekkelijke aanbieding meer. Aldus de Consumentenbond, die onlangs een grote steekproef hield.
Supermarkten rekenen vaak de verkeerde prijs voor een aanbieding, stelt de Consumentenbond. Hierdoor betalen consumenten aan de kassa meer dan in de winkel staat aangegeven. Jumbo en Albert Heijn spannen de kroon en ondanks eerdere beloftes ziet de Consumentenbond nog geen verbetering. Twee jaar geleden zag de bond al eens dat prijzen in de schappen sowieso regelmatig niet kloppen.
Bond checkt de ene na de anders aanbieding
De Consumentenbond bezocht vestigingen van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. Per keten werden de prijzen van negentig aanbiedingen, verspreid over drie verschillende filialen, gecontroleerd. Voor de steekproef keek de Consumentenbond alleen naar artikelen die de winkel op een speciale manier presenteerde. Bijvoorbeeld met de prijs op een groot bord ernaast of op een opvallende plek in de winkel. Denk aan actiedisplays, losstaande bakken of koelingen. Daarbij zaten ook aanbiedingen uit de weekfolders. De producten in reguliere schappen, in veel winkels voorzien van elektronische prijskaartjes, vielen niet onder dit onderzoek.
🛒 #Supermarkten rekenen vaak de verkeerde prijs voor aanbiedingen. Hierdoor betaal je aan de #kassa vaak meer dan in de winkel staat aangegeven. Jumbo en Albert Heijn spannen de kroon.
Check alle uitkomsten van onze steekproef: https://t.co/owY7b06MCo pic.twitter.com/Y3mMvEprLj
— Consumentenbond (@Consumentenbond) October 21, 2022
Jumbo valt het meest door de mand
Jumbo maakte de meeste fouten. Bij 31 van de 90 aanbiedingen rekende deze supermarkt een andere prijs aan de kassa dan in de winkel. Albert Heijn ging 22 keer de mist in, Plus 17 keer. Ook in eerdere onderzoeken kwam Jumbo als slechtste uit de bus. Bij Aldi en Lidl klopten de prijzen van aanbiedingen meestal wel. Bovendien waren de fouten die de laatstgenoemde supermarkten maakten bijna altijd in het voordeel van de klant, net als bij Plus. De mysteryshoppers van de Consumentenbond betaalden bij Albert Heijn en Jumbo juist vaak een hogere prijs aan de kassa.
‘Niet kloppende aanbieding onacceptabel’
Duracell AA-batterijen bijvoorbeeld kostten bij een Albert Heijn aan de kassa 8,99 euro, terwijl het prijskaartje op het kartonnen display in de winkel 5,39 euro aangaf. Da’s met 3,50 euro te veel betalen een fors verschil. En bij een Jumbo stond er 5,99 euro op de kassabon voor gerookte zalm, terwijl een groot bord in de winkel met ‘Altijd Lage Prijs’ 4,99 euro beloofde. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: „Dit soort fouten zijn onacceptabel, zeker nu alles duurder wordt en consumenten juist op zoek gaan naar een aanbieding. De prijs waarmee de winkel adverteert, moet ook de prijs zijn die je aan de kassa betaalt. Aldi en Lidl laten zien dat dat mogelijk is. Daar kunnen andere supermarkten een voorbeeld aan nemen.”
Reactie supermarkten
Albert Heijn, Jumbo en Plus zeggen de onderzoeksresultaten zeer serieus te nemen. Ze erkennen dat het misgaat en garanderen beterschap. Molenaar: „Daarom doen we nu geen melding bij de toezichthouder. Wel houden we nauwlettend in de gaten of de supermarkten hun beloften nakomen. En omdat miljoenen consumenten de afgelopen jaren te veel betaalden bij Albert Heijn en Jumbo, nodigen we deze supermarkten uit een passende donatie te doen aan bijvoorbeeld Voedselbanken Nederland.” De Consumentenbond heeft de volledige reacties van de supermarkten op de website geplaatst.
Hugo de Jonge geeft in Op1 toe dat 100.000 huizen per jaar toch wel veel is