Vreemde PostNL-e-mail over pakket? Pas op! Er liggen oplichters op de loer
Misschien heb je al zo’n e-mail in jouw inbox voorbij zien komen: een bericht van PostNL waarin een link staat om jouw pakket te volgen. Maar je raadt het al, die link is niet bedoeld om jou te informeren. Maar is juist afkomstig van oplichters die toegang tot jouw bankrekening proberen te krijgen.
Dat je tegenwoordig niet alle linkjes en online verzoeken meer kunt vertrouwen, dat blijkt ook nu maar weer. Het fenomeen phishing, waarbij oplichters je door middel van internetfraude geld proberen af te troggelen, komt steeds vaker voor.
Oplichters sturen nep e-mail PostNL
Dit keer gebruiken oplichters bedrijf PostNL als dekmantel. In de neppe e-mails, waar inmiddels op social media en ook op de website van Kassa al voor gewaarschuwd wordt, kun je via een link de bezorgstatus van een pakket checken. Mocht je geen pakket hebben besteld, kan dit natuurlijk argwaan oproepen, maar mocht je wel iets verwachten, kan zo’n e-mail voor verwarring zorgen.
De oplichters hebben de huisstijl van PostNL ‘geleend’, maar je kunt door kritisch naar de e-mail te kijken wel zien dat het niet helemaal pluis is. Een ietwat vreemde opmaak en gekke zinnen verraden deze oplichters. En je snapt wel dat de oplichters maar op één ding uit zijn: geld.
https://twitter.com/PetradeGroot8/status/1569304529577062407
@PostNL is het jullie bekend dat er weer mails in omloop zijn met bestellingen die worden bezorgd en waar voor getekend moet worden in de mail….#zewordenvervelend#aanpakkendieclowns
— Dick (@19Dick70) September 12, 2022
@PostNL is dit van jullie? Ik vermoed dat het nl niet zo is. pic.twitter.com/str3IFqyYG
— Mieke Huisman (@mieque2411) September 12, 2022
@PostNL beetje gek mailtje 🙂 #scam #nepmail #oplichting pic.twitter.com/DWOi4dnU5d
— M D. (@DeDarkpeddel) September 12, 2022
Link geeft toegang tot je rekening
Bij dit soort berichten moet je meestal op een link klikken. Vaak verwijst die link weer naar een valse website met de huisstijl van PostNL. Daar staat je eigenlijk altijd een betaling te wachten. In de e-mails afkomstig van PostNL gaat het dan meestal over verzendkosten die nog betaald moeten worden.
Dat bedrag hoeft niet schrikbarend te zijn en daardoor kan het soms lijken op een simpele transactie. Je betaalt de ‘verzendkosten’ via internetbankieren, maar ook dit is een nepsysteem. Zonder dat je het doorhebt, geef je jouw inloggegevens voor je bank aan de oplichters. Die daarna toegang krijgen tot jouw rekening.
Overigens klinken er dezelfde soort geluiden over andere bezorgdiensten. Niet onverstandig om even extra goed op te letten voordat je iets opent. En al helemaal als er betalingen bij komen kijken.
PostNL laat vandaag aan Metro weten op de hoogte te zijn van de phishing e-mails die rondgaan en het te betreuren dat de naam van PostNL op deze manier misbruikt wordt. Een woordvoerder legt uit dat het postbedrijf probeert actuele nep e-mails naar hun klanten te communiceren en hen zo goed mogelijk te informeren over het fenomeen phishing. Daarnaast roept de woordvoerder op om bij twijfel of argwaan een melding te maken of het bedrijf te benaderen voor verdere hulp.
Zomervakantie voorbij en toch weer hommeles op Schiphol: ‘Krankzinnige rijen’ en ‘puinhoop’