Wakker Dier nomineert deze bedrijven voor de Liegebeestverkiezing 2022
Wakker Dier heeft de nominaties van de jaarlijkse Liegebeestverkiezing bekend gemaakt. Vijf bedrijven maken door hun ‘misleidende uitspraken’ kans op de titel van deze dertiende editie.
Vanaf vandaag kunnen mensen stemmen op de ‘Boeren houden van koeien’-reclamevideo, de ‘eerlijke ingrediënten’ van Van Dobben, de ‘vrije’ kalfjes van de PLUS, de ‘natuurlijk’ gekweekte tilapia van de Jumbo of op campagnevideo van de geitensector. Op 6 september wordt de winnaar bekendgemaakt.
Wakker Dier wil misleidende uitspraken tegengaan
Met de Liegebeestverkiezing wil Wakker Dier misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken. „Mooie praatjes houden consumenten voor de gek en verstoren de markt voor écht diervriendelijkere producten”, aldus de organisatie.
Boeren houden van koeien reclamevideo
Het eerste genomineerde bedrijf is Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, met hun reclamevideo ‘Boeren houden van koeien’. In de video wordt een te rooskleurig beeld geschetst over het leven van een koe, vindt Wakker Dier. „Een kwart van de koeien komt nooit buiten en veel koeien zijn ziek.”
‘Eerlijk’ dierenleed door Van Dobben
Ook Van Dobben staat dit jaar op de nominatielijst. Het bedrijf maakt gebruik van verpakkingen waarop staat dat zij ‘eerlijke ingrediënten’ gebruikt. Wakker Dier vindt dit onterecht. „Opvallende woordkeuze voor vlees van kalfjes die zonder moeder, op een rooster, zo snel mogelijk worden vetgemest. Dat noemen wij geen eerlijke ingrediënten, maar gepaneerd dierenleed.”
PLUS Boerentrots Kalfsvlees
PLUS biedt Boerentrots Kalfsvlees aan, maar dat is volgens Wakker Dier niet iets om trots op te zijn. Daarom staat ook de PLUS op de nominatielijst. „Volgens de supermarkt kunnen de kalfjes ‘vrij rondlopen’, en ‘zelf bepalen of ze willen staan, lopen, liggen, spelen of slapen’. Maar de enige keer dat de kalfjes echt buiten komen is op weg naar de slacht.”
Jumbo’s ‘natuurlijk gekweekte’ tilapia
Ook supermarktketen Jumbo staat op de lijst met hun ‘natuurlijk gekweekte tilapia’. Er is alleen niets natuurlijks aan, vindt Wakker Dier. „Als ze deze ‘natuurlijke’ omstandigheden al overleven, worden ze vervolgens vaak onverdoofd geslacht.”
Het ‘optimaal welzijn’ van de geiten
Tot slot is Wakker Dier ook niet te spreken over de campagnevideo van de geitensector. In de video heeft de sector het over het ‘optimaal welzijn’ van de Nederlandse geiten. „Opvallend, want er is veel mis in de sector. Veel babygeitjes overlijden binnen twee weken, onder andere door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en mogen nooit klimmen, een basisbehoefte voor een geit. Hun leven is verre van optimaal.”
Naast het aanpakken van misleidende uitspraken, wil Wakker Dier ook de consumenten informeren over het dierenwelzijn bij bekende bedrijven, zoals bij Van Dobben en de Jumbo. „De verkiezing is effectief gebleken. Ieder jaar kondigt een deel van de kandidaten aan hun producten te verbeteren of te stoppen met mooie praatjes”, stelt de organisatie.
In 2021 werd de Keurslager uitgeroepen tot grootste Liegebeest en in 2020 won ‘plofkipgigant’ Kloeke Kip. Stemmen voor de winnaar van 2022 kan vanaf vandaag.
Goeie vibe in Veronica Offside van Wilfred Genee, programma lijkt nekschot voor VTBL