Overheid gaat ook bij afhandeling watersnood weer de mist in: ‘Mensen leven op beton’
De Nationale Ombudsman concludeert precies een jaar na de watersnood in Limburg dat de overheid de mist in gaat. „De hoge verwachtingen die zij wekte” over nazorg en vergoedingen, zijn niet waargemaakt.
Er is geen sprake van ruimhartige vergoedingen na de watersnood in Limburg. Er wordt te weinig gekeken naar persoonlijke situaties en de schadeafhandeling gaat te langzaam en levert veel onduidelijkheid op. De overheid in ons land krijgt wat dat betreft kritiek op kritiek te verwerken. Een ander voorbeeld is natuurlijk de toeslagenaffaire. Gedupeerde ouders in de zaak met de Belastingdienst moeten ook weer langer op hun compensatiegeld wachten.
Enorme regenval zorgde voor watersnood
Ombudsman Reinier van Zutphen deelt de kritische conclusies over de watersnood in Limburg na gesprekken met inwoners. En ook met bestuurders en medewerkers van Limburgse gemeenten die werden getroffen door het water. Door enorme regenval veranderden kleine rivieren en beken in grote, woeste waterstromen. Woningen liepen onder en mensen werden daardoor uit hun huizen verdreven. Sommige mensen op Twitter meldden destijds ‘dat de overheid sluizen en dammen bewust had opengezet’, maar dat is weer een ander verhaal.
De totale schade wordt geschat op een half miljard euro. Limburg herdenkt de watersnood vandaag, net als een dag geleden. Gisteravond was er al een herdenking van de watersnood met een lampionnenoptocht in Valkenburg.
Valkenburg herdenkt watersnood met lampionnenoptocht https://t.co/ssQCsyRXAS
— NUnl_binnenland (@NUnl_binnenland) July 14, 2022
‘Nationale ramp’, meldde Mark Rutte
Premier Mark Rutte riep de watersnood een jaar geleden uit tot nationale ramp. Daardoor moest herstel met hulp van de overheid snel op gang komen. De Ombudsman ziet echter dat schade nu vaak nog steeds niet is afgehandeld. Als voorbeeld noemt hij een gezin met een dochter met een beperking dat nog altijd op het beton in de woonkamer leeft. Deuren in het huis klemmen en de vloer in de keuken en gang moet er nog uit. Zij kregen tot nu toe geen enkele financiële tegemoetkoming.
In de afhandeling is veel onduidelijk over de procedures. Gedupeerden moeten met veel verschillende partijen schakelen om de schade vergoed te krijgen. En er is onduidelijkheid over de verantwoordelijke partij. Zo wijzen verzekeringsmaatschappij, overheid, schade-expert en aannemer naar elkaar bij een gezin dat sinds de watersnood in een vakantiehuis leeft. Dit omdat er iets mis is met de fundering van het huis. Een oplossing? Die is nog niet in zicht.
Volgens de Ombudsman hebben mensen na een ramp „meer dan ooit behoefte aan een overheid die snel handelt, luistert en ontzorgt”. Dat is in dit geval niet gebeurd, beloften zijn niet waargemaakt. Daarom roept de Ombudsman de minister van Justitie en Veiligheid op „voor alle getroffenen nu echt orde op zaken te stellen. En ervoor te zorgen dat dit bij een volgende crisis niet meer voorkomt”.
Afscheid Tante Rikie op de Zwarte Cross: ‘Zonder hufters, die blijven thuis’